البحث المتقدم

"دور سلوكيات القيادة الأخلاقية في دعم وتعزيز أبعاد المنظمات الأثيرة (المفضلة)" " دراسة تطبيقية على منظمات التسويق الإلكتروني في محافظة القاهرة الكبرى"

Title "The Role of ethical leadership behaviors in supporting and promoting dimensions of Authentizotic Organizations (preferred)" "An Applied Study on E-Marketing Organizations in Greater Cairo Governorate"

الباحث الرئيس علي ناجح علي منصور
التخصص: الاقتصاد الإسلامي
التخصص الدقيق: التسويق
المستخلص: سعى هذا البحث إلى تعرُّف العلاقة بين السلوكيات التي يتبعها القادة، التي لا يخفى على الجميع أنواعها المتعددة، ومنها القيادة الأخلاقية، والقيادة الكاريزمية، والقيادة الخادمة، والقيادة التحويلية، والقيادة التبادلية؛ كل هذه الأنواع يتصف بها القادة الذين يسعون لتطوير وتحسين بيئة العمل التي يعمل بها أفراد المنظمة، باعتبارهم رأس مال بشري حقيقي. وقد ركز هذا البحث على سلوكيات القيادة الأخلاقية، والدور التي يمكن أن تؤدّيه في دعم أبعاد المنظمات الأثيرة (المفضلة)، التي منها روح الصداقة الحميمة، والاتصالات المفتوحة والصريحة مع القائد، والعدالة التنظيمية؛ التي من الممكن أن تؤدي إلى نجاح منظمات التسويق الإلكتروني بمحافظة القاهرة الكبرى. ومن خلال الدراسة الميدانية توصلت إلى عدة نتائج؛ منها: التأثير الفعال لأبعاد القيادة الأخلاقية في أبعاد المنظمات الأثيرة، وقد أوصى الباحث من خلال هذا البحث بضروة تبنّي مثل هذا التوجه في قيادة المنظمة؛ حتى تصل إلى تحقيق أهدافها.
Abstract: This Research aimed to identify the relationship between the behaviors of leaders, with all types known for everyone, including Ethical leadership, Charismatic leadership, Servant leadership, Transformational leadership and reciprocal leadership; leaders, who seek to develop and improve the work environment in which members of the organization work, are characterized by all these types, being as a real human capital. This Research focused on ethical leadership behaviors and the role they can play in supporting the dimensions of the Authentizotic organizations (preferred), including the spirit of camaraderie, the open and explicit communication with the leader, and organizational justice that may lead to the success of E-Marketing Organizations in Greater Cairo Governorate. Through the field study, I had reached several results; including: Effective impact of the dimensions of ethical leadership in the dimensions of the Authentizotic Organizations. The Researcher recommended through this research the importance of adopting such trend in the leadership of the Organization; in order to reach its objectives.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: كلية التجارة -جامعة حلوان -جمهورية مصر العربية
دار النشر:
سنة النشر: 2018
تحويل التاريخ