التعليم النسوي في المسجد النبوي: أهميته، تاريخه، واقعه، سبل تطويره (دراسة ميدانية)
Title Female Education in Al-Masjid An-Nabawi (Prophetic Mosque); Its Importance, History, Reality, and Ways of Development: A Field Study
الباحث الرئيس عبدالرحمن يوسف احمد شاهين
الباحثون المشاركون
بندر عبدالله اسماعيل الشريف
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: المناعج وطرق التدريس
المستخلص: تتناول الدراسة الحالية التعليم النسوي في المسجد النبوي وبيان أهميته، وتاريخه، وواقعه، وسبل تطويره وتتمثل مشكلة البحث في الحاجة الملحة إلى تطوير التعليم النسوي بالمسجد النبوي الشريف؛ بحيث يؤدي دوره المنوط به، من خلال دراسة واقع التعليم في المسجد النبوي وسبل تطويره. وتحاول الدراسة الإجابة عن الأسئلة الآتية: ما واقع التعليم في المسجد النبوي من حيث (محتوى المقررات، مخرجات التعلم، وطرائق وأساليب التدريس، والوسائط التعليمية، والأنشطة التعليمية، وطرق التقويم المستخدمة) وما سبل تطويره. واستخدم الدراسة المنهج الوصفي. وتكوّنت العينة من المعلمات والمشرفات في مجال التعليم النسوي بالمسجد النبوي، وقد بلغت العينة في صورتها النهائية (79) معلمة ومشرفة ، وتم إعداد استبانة "واقع التعليم النسوي بالمسجد النبوي" من (68) عبارة موزعة على ست محاور رئيسة هي: "محتوى المقررات، مخرجات التعلم، وطرائق وأساليب التدريس، والوسائط التعليمية المستخدمة أثناء التدريس، والأنشطة التعليمية المستخدمة، وطرق التقويم المستخدمة"، بينما تضمنت استبانة "سبل تطوير التعليم النسوي في المسجد النبوي" في صورتها النهائية (22) عبارة، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن واقع التعليم النسوي بالمسجد النبوي من وجهة نظر المعلمات في مجال التعليم النسوي جاءت بدرجة كبيرة، وجاء محور مخرجات التعلم بمتوسط حسابي (4.01)، يليه محور المقررات، بمتوسط حسابي ((4.00، ثم محور طرائق وأساليب التدريس، بمتوسط حسابي ((3.90، يليه محور الوسائط التعليمية، بمتوسط حسابي (3.85)، يليه محور طرق التقويم، بمتوسط حسابي (3.84)، وأخيراً محور الأنشطة التعليمية، بمتوسط حسابي (3.80)، وكانت درجة تحقق المحاور المذكورة كبيرة. وكشفت النتائج موافقة بدرجة كبيرة لدى المشرفات في مجال التعليم النسوي حول سبل تطوير التعليم النسوي في المسجد النبوي الشريف، بمتوسط حسابي (3.92). وتمثلت أكبر سبل التطوير في هذا المجال في الاستفادة من نماذج تطوير المقررات الخاصة بمتطلبات الجودة، التنويع في طرائق التدريس، التدريب على أساليب التقويم الحديثة، تنويع أدوات التقويم، توصيف المقررات وفق متطلبات الجودة، ولم توجد أي فروق دالة إحصائياً في تقديرات المعلمات في مجال التعليم النسوي حول واقع التعليم وسبل تطوير التعليم النسوي في المسجد النبوي الشريف في جوانبه المختلفة، تعزى لاختلاف المؤهلات العلمية والخبرات العملية وعدد الدورات التدريبية.
Abstract: The present study investigates the female education in Al-Masjid An-Nabawi and its importance, history, reality, and ways of development. Problem of the study is represented in the urgent need to developing the female education in Al-Masjid An-Nabawi, in order for it to play its due role, by examining the reality of education in Al-Masjid An-Nabawi, and the ways of developing it. The study attempts to answer the following questions: What is the reality of education in Al-Masjid An-Nabawi; (regarding the content of courses, learning outcomes, methods of teaching, teaching aids, educational activities, and the utilized methods of evaluation)? And what are the ways of developing it? The study used the descriptive method. Sample of the study consisted of the female teachers and supervisors in the field of female education in Al-Masjid An-Nabawi. The final form of total sample involved (79) female teachers and supervisors in the field of female education in Al-Masjid An-Nabawi. The questionnaire of “Reality of Female Education in Al-Masjid An-Nabawi” was prepared, including (68) items, allocated to six components; content of courses, learning outcomes, teaching methods, teaching aids that are used during teaching, utilized educational activities, and utilized evaluation methods”. The final form of the questionnaire of “ways of developing Female Education in Al-Masjid An-Nabawi, involved (22) items. Findings of the study revealed that the reality of female education in Al-Masjid An-Nabawi, from the viewpoints of the female teachers in the field of female education, came in a high degree; mean of the component of “learning outcomes” was (4.01), followed by the component of “content of courses” with a mean of (4.00), then the component of “methods of teaching” with a mean of “3.90”, followed by the component of “teaching aids” with a mean of “ 3.85”, then the component of “evaluation methods” with a mean of (3.84), and finally the component of “ learning activities” with a mean of “3.80”. The degree of achieving those components was high. The results of the study indicated a high degree of agreement among the female supervisors in the field of female education regarding the ways of developing female education in Al-Masjid An-Nabawi, with a mean of (3.92). The biggest ways of developing in this field were; making use of the models of developing the courses of quality requirements, variety of teaching methods, modern evaluation methods training, variety of evaluation tools, and courses’ descriptions according to quality requirements. There were no statistically significant differences in the female teachers’ ratings of the reality of female education and the ways of developing female education in Al-Masjid An-Nabawi, in its different aspects, due to the differences of academic qualification, practical experiences, and number of training courses.