درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس بالجامعة الإسلامية للتعلم الخدمي من وجهة نظر الطلاب واتجاههم نحوه
Title The degree of practice of the faculty members of the Islamic University for Service Learning from the viewpoint of the students and their attitude towards it
الباحث الرئيس عبدالرحمن يوسف احمد شاهين
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: المناهج وطرق التدريس
المستخلص: هدفت الدراسة إلى تعرف درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس بالجامعة الإسلامية للتعلم الخدمي من وجهة نظر الطلاب، وتقصي اتجاهات طلاب الجامعة الإسلامية نحو التعلم الخدمي، ولتحقيق هذا الهدف اعتمد الباحث على المنهج الوصفي المسحي الارتباطي، وتم تصميم أداتين للدراسة، الأولى: استبانة درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس بالجامعة الإسلامية للتعلم الخدمي، والثانية مقياس اتجاه الطلاب نحو التعلم الخدمي، وتكونت عينة الدراسة من (384) طالبًا، وأظهرت النتائج أن درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس بالجامعة الإسلامية للتعلم الخدمي في المجالات (الأكاديمية، المجتمعية، المهنية، الشخصية) من وجهة نظر طلاب الجامعة الإسلامية جاءت متوسطة إجمالاً، ووجود اتجاه إيجابي مرتفع لدى طلاب الجامعة الإسلامية نحو أهمية التعلم الخدمي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائيًا بين أفراد العينة تعزى لمتغير الجنسية واللغة الأم لصالح طلاب المنح والناطقين بغير العربية، ووفقًا لمتغير الكلية تعزى لصالح طلاب كلية الشريعة، والعلوم، والهندسة. كما توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين الدرجة الكلية لاستبانة ممارسة أعضاء هيئة التدريس للتعلم الخدمي وبين جميع أبعاد مقياس اتجاه الطلاب نحو التعلم الخدمي والدرجة الكلية، ويمكن التنبؤ باتجاه الطلاب نحو التعلم الخدمي من ممارسة أعضاء هيئة التدريس للتعلم الخدمي.
Abstract: The study aimed to know the degree of practice of the faculty members of the Islamic University for service learning from the viewpoint of the students and to investigate the attitudes of Islamic University students towards service learning. To achieve this goal, the researcher relied on the descriptive survey relational approach. Two tools were designed for the study, the first: a questionnaire for the degree of practice of the faculty members of the Islamic University for Service Learning, and the second is a measure of the students ’attitude towards the service learning. The study sample consisted of (384) students. The results showed that the degree of practice of the faculty members of the Islamic University for service learning in the fields (academic, community, professional, and personal) from the viewpoint of students of the Islamic University came overall, and the presence of a high positive trend among Islamic University students towards the importance of service learning. The results also showed the presence of statistically significant differences between the sample members were attributed to the nationality and mother tongue variable in favor of scholarship students and non-Arabic speakers, and according to the college variable attributed to the benefit of students of the College of Sharia, Science, and Engineering. There is also a positive, statistically significant correlation between the total score of the questionaire of the faculty members ’practice of the service learning and the overall degree. The students’ direction toward service learning can be predicted from the faculty members practice of the service learning.