البحث المتقدم

مقياس اتجاهات معلمي معهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة نحو التعلم الإلكتروني في تنمية المهارات اللغوية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى

Title Assessing the Attitudes of Teachers of the Institute of Teaching Arabic Language at the Islamic University in Al Madinah Al Munawwara towards E-Learning in the Development of Language Skills among Arabic Language Learners who are Speakers in Other Languages  

الباحث الرئيس ابوبكر عبدالله علي شعيب

الباحثون المشاركون

التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
التخصص الدقيق: مناهج وتعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى
المستخلص: هدف هذا البحث إلى تعرف اتجاهات معلمي معهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة نحو التعلم الإلكتروني في تنمية المهارات اللغوية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، كما يهدف إلى تعرف نوعية العلاقة بين اتجاهات معلمي معهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة نحو التعلم الإلكتروني وتخصصاتهم وخبراتهم. اتبع الباحثان المنهج الوصفي "التحليلي" في البحث، وفي جمع المعلومات والبيانات وتحليلها استخدما استبانة مقياس الاتجاه لجمع البيانات حول اتجاهات معلمي معهد تعليم اللغة العربية نحو التعلم الإلكتروني لتنمية المهارات اللغوية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى. توصل البحث إلى النتائج الآتية: 1. اتجاه معلمي معهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة نحو طبيعة التعلم الإلكتروني تتجه نحو الإيجابية في تنمية المهارات اللغوية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى. 2. اتجاه معلمي معهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة نحو دور التعلم الإلكتروني في تنمية المهارات اللغوية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى إيجابيا. 3. اتجاه معلمي معهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة نحو أنواع التعلم الإلكتروني التي حددت في المقياس في تنمية المهارات اللغوية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى تتجه نحو الإيجابية. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لتخصص المعلمين وخبراتهم ويفسر الباحثان ذلك للآتي: قناعة المعلمين بأهمية التعلم الإلكتروني ودوره في تنمية المهارات اللغوية، وكذلك لاتفاق التخصص في معظمهم. وعلى ضوء النتائج أوصى الباحثان بتوصيات، ومقترحات مستقبلية. الكلمات المفتاحية: مقياس اتجاهات - معلمو معهد تعليم اللغة العربية - التعلم الإلكتروني - المهارات اللغوية.  
Abstract: The aim of this research is to identify the attitudes of teachers of the Institute of Teaching Arabic Language at the Islamic University in Al Madinah Al Munawwara towards e-learning in the development of language skills among Arabic language learners who are speakers in other languages, as well as to identify the type of relationship between the attitudes of teachers of the Institute of Teaching Arabic Language at the Islamic University in Al Madinah Al Munawwara towards e-learning and their specializations and experiences. The two researchers followed the "analytical" descriptive approach in the research, collecting and analyzing information and data. They used a trend scale questionnaire to collect data about the attitudes of the teachers of the Arabic Language Institute towards e-learning to develop the language skills of Arabic language learners who are speakers of other languages. The research arrived at the following results: 1. The attitude of teachers of the Institute of Teaching Arabic Language at the Islamic University in Al Madinah Al Munawwara towards the nature of e-learning was moving towards positive in the development of linguistic skills of Arabic language learners who are speakers in other languages. 2. The attitude of teachers of the Institute of Teaching Arabic Language at the Islamic University in Al Madinah Al Munawwara towards the role of e-learning in the development of language skills among Arabic language learners who are speakers in other languages was positive. 3. The attitude of the teachers of the Institute of Teaching Arabic Language at the Islamic University in Al Madinah Al Munawwara towards the types of e-learning identified in the scale in the development of language skills of Arabic language learners who are speakers in other languages was positive. 4. There are no statistically significant differences attributed to the specialization of teachers and their experiences. The two researchers explain this with the following: Teachers' contentment of the importance of e-learning and its role in the development of language skills, as well as the agreement of specialization in most of them. In the light of the findings, the two researchers recommended recommendations and future proposals. Keywords: Attitudes Scale, Teachers of Institute of Teaching Arabic Language, E-Learning, Language Skills.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة الجامعة للغة العربية وآدابها
دار النشر: الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة
سنة النشر: 20
تحويل التاريخ