برنامج قائم على توظيف المحتوى الديني في تنمية مهارات التعبير الكتابي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى
Title A Program Based on Using Religious Content To Develop Written Expression Skills Amongst Students of the Arabic Language Who Speak Other Languages
الباحث الرئيس ايمن سويلم سعيد الجريشي
التخصص: اللغويات
التخصص الدقيق: علم اللغة التطبيقي
المستخلص: الهدف: هَدَفَ البحث إلى إعداد قائمة بمهارات التعبير الكتابي اللازمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، وإعداد برنامج قائم على توظيف المحتوى الديني في تمنية مهارات التعبير الكتابي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغاتٍ أخرى، وقياس فاعلية هذا البرنامج.
المنهج: استخدم الباحث المنهج الشبه التجريبي.
النتائج: ظهرت النتائج من خلال الإجابة عن أسئلة البحث على النحو الآتي:
قائمة بمهارات التعبير الكتابي المناسبة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغاتٍ أخرى، تكونت من خمس مهارات رئيسة، انبثق عنها (15) مهارة فرعية.
وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغاتٍ أخرى (عينة البحث) في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التعبير الكتابي إجمالاً، وعند كل محور فرعي، وذلك لصالح التطبيق البعدي.
Abstract: Objective: The aim of the research is to prepare a list of written expression skills needed by students of the Arabic language who speak other languages, and to prepare a program based on the use of religious content to develop written expression skills amongst students of the Arabic language who speak other languages, and measure the effectiveness of this program.
Methodology: The researcher used the quasi-experimental methodology.
Results: The results were obtained by answering the research questions as follows:
A list of appropriate written expression skills for students of the Arabic language who speak other languages, consisting of five main skills, from which (15) sub-skills are derived.
There are statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average scores of students of the Arabic language who speak other languages (the research sample) in the pre- and post-applications to test written expression skills as a whole, and at each sub-axis, in favor of the post application.