دراسة نقدية لكتاب: إعجاز رسم القرآن وإعجاز التلاوة لمحمد شملول
Title A Critical Study of the Book: I'Jaaz Rasm Al-Qur'aan wa I'Jaaz At-Tilaawah by Muhammad Shamloul
الباحث الرئيس محمد ابراهيم محمدنور سيف سيف
التخصص: القراءات
التخصص الدقيق: رسم المصحف والتجويد
المستخلص: يعد كتاب: "إعجاز رسم القرآن وإعجاز التلاوة" لمحمد شملول، كتابا معاصرًا عُني بإثبات مسألة هي مثار جدل ونقاش بين المتخصصين، ومتعلقة بكتاب الله العظيم، ويأتي هذا البحث ليسلط الضوء على هذا الكتاب ومحتواه العلمي، متبعا فيه المنهج النقدي.
فيناقش فكرته العامة مناقشة علمية، ثم يبرز ما في الكتاب من مزايا وسلبيات، ويَتبع ذلك تفصيل نقد الكتاب ونصوصه بالأمثلة والتوضيحات.
ومن أهم نتائج هذا البحث:
1. الرسم القرآني إنما هو اصطلاح من الصحابة رضي الله عنهم، إذ لا دليل صحيحًا صريحًا على أنه توقيف من النبي صلى الله عليه وسلم، وينتفي بذلك القول بالإعجاز في الرسم القرآني، ولا يعني ذلك جواز مخالفته، ونصوص العلماء متظافرة على وجوب اتباع رسم المصحف.
2. مصطلح (إعجاز التلاوة) غير دقيق، والأصح منه في الدلالة على المقصود: (الإعجاز الصوتي)، وفيه دراسات عدة تثبت هذا اللون من الإعجاز وتربطه بكلام المتقدمين.
3. من أبرز الأخطاء المنهجية في الكتاب: عدم التعريف بمعنى مصطلح "الإعجاز"، وعدم إيضاح وجه دخوله في الرسم والتلاوة.
4. من أبرز الأخطاء العلمية في الكتاب: تفسير الكثير من آيات القرآن بتفسير خاطئ يوافق مراده، وعدم الاعتماد في التفسير على المصادر الأصيلة.
Abstract: The book: “I'Jaaz Rasm Al-Qur'aan wa I'Jaaz At-Tilaawah” by Muhammad Shamloul is considered a contemporary book that gave attention to an issue that is subject of controversy and debate among the specialists, and it is related to the Glorious Book of Allaah. This research comes to shed light on this book and its scholarly content, by following the critical methodology.
The research discusses the book's general idea academically and then it highlights the pros and cons of the book, followed by detailing the book's criticism and its texts with examples and clarifications.
The significant findings of this research include:
1. The Qur’anic calligraphy is a convention of the Companions, may Allaah be pleased with them, as there is no authentic and express evidence that it is an immutable injunction from the Prophet, may the peace and blessings of Allaah be upon him, this therefore negates the claim of miracle in the Qur’anic calligraphy. Although, this does not mean that it is permissible to ignore the conventional calligraphy, since there is an overwhelming opinions of the scholars regarding the fact that it is mandatory to follow the conventional calligraphy of the Qur'aan.
2. The term (miracle of recitation) is not very accurate, and a more correct term that implies the intended meaning is: (the miracle of phonology), there are several researches that confirm the existence of this type of miracle and even trace its origin to the opinions of the earlier scholars.
3. The significant methodological errors in the book include, inter alia: the lack of the definition of the term "miracle" (I'jaaz), and the lack of clarification of how it is applicable to calligraphy and recitation.
4. The significant scientific errors in the book include, inter alia: the interpretation of several verses of the Qur’an with a wrong interpretation, to suit the author's wish, and not relying in the interpretation on the original sources.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: عمادة البحث العلمي بالجامعة الإسلامية