إطار شامل لضمان الجودة لاكتساب الاعتماد التربوي الوطني والدولي: حالة المملكة العربية السعودية
Title A Holistic Quality Assurance Framework to Acquire National and International Educational Accreditation: The Case of Saudi Arabia
الباحث الرئيس عبدالله نعمون
الباحثون المشاركون
التخصص: علوم الحاسب
التخصص الدقيق:
المستخلص: حظي ضمان الجودة واعتماد البرامج الأكاديمية باهتمام كبير من قبل سلطات التعليم العالي في جميع أنحاء العالم. المملكة العربية السعودية ، على سبيل المثال ، تتطلب برامج الحوسبة والهندسة للوفاء بمتطلبات الاعتماد المحلية (NCAAA) والدولية (ABET) والتي غالبًا ما تكون مسعى معقدًا. في الواقع ، فإن الحصول على كلا الاعتماد في وقت واحد يتفاقم بسبب عدة عوامل مثل استخدام المصطلحات المختلفة ، والتكرار في المهام والأنشطة المختلفة والفلسفات المختلفة لتقييم الجودة الشاملة للبرامج التعليمية. توضح هذه الدراسة تفاصيل إطار شامل لضمان الجودة يوجه برامج الحوسبة والهندسة للحصول على الاعتماد المحلي والدولي. يشمل الإطار جميع جوانب البرنامج التعليمي بما في ذلك المدخلات والعمليات والمخرجات والنتائج بالإضافة إلى دورة جودة التحسين المستمر وخطة التحسين. تحقيقًا لهذه الغاية ، توضح الدراسة 11 مهمة اعتماد مشتركة و 9 مصطلحات مختلفة مستخدمة في كلا الاعتمادين ، وتوائم 11 معيار اعتماد محلي مع 8 معايير اعتماد دولية تم تعيينها لمجموعات عمل مخصصة وتعيين نتائج طلاب ABET إلى مجالات التعلم الخمسة التابعة لـ NCAAA. تم اعتماد الإطار المقترح وتنفيذه من خلال ثلاثة برامج حوسبة وهندسية في المملكة العربية السعودية وتظهر مستويات الرضا العالية عن تنفيذها.
Abstract: Quality assurance and accreditation of academic programs have received considerable attention by the higher education authorities worldwide. Saudi Arabia, for instance, necessitates the computing and engineering programs to fulfill both the local (NCAAA) and international (ABET) accreditation requirements which is often a complex endeavor. In fact, acquiring both accreditations simultaneously is exacerbated by several factors such as the use of different terminologies, redundancy of various tasks and activities and differing philosophies to assess the overall quality of the educational programs. This study details a holistic quality assurance framework that guides the computing and engineering programs in acquiring the local and international accreditation. The framework encompasses all aspects of an educational program including inputs, processes, outputs and outcomes as well as the continuous improvement quality cycle and improvement plan. To this end, the study details 11 shared accreditation tasks and 9 different terminologies used in both accreditations, aligns 11 local accreditation standards with 8 international accreditation criteria which are assigned to dedicated work groups and maps ABET student outcomes to the five NCAAA learning domains. The proposed framework is adopted and implemented by three computing and engineering programs in Saudi Arabia and high satisfaction levels of its implementation are show cased.