أداة مسح مستوحاة من نتائج التعلم لتقييم جودة دورة التحسين المستمر
Title A learning outcome inspired survey instrument for assessing the quality of continuous improvement cycle
الباحث الرئيس عبدالله نعمون
الباحثون المشاركون
التخصص: علوم الحاسب
التخصص الدقيق:
المستخلص: يعد قياس فعالية دورة تحسين الجودة المستمر في التعليم عملية مرهقة ومعقدة. تساهم هذه المقالة في أداة شاملة للتقييم الذاتي لتحديد نقاط القوة والضعف في جميع مراحل دورة تحسين الجودة المستمرة ، بما في ذلك التخطيط وجمع البيانات والتحليل وإعداد التقارير وتنفيذ التحسينات. ولهذه الغاية ، تم إجراء دراسة دلفي من أربع جولات استدعت ما مجموعه 23 خبيرًا في جودة البرنامج من أربع جامعات. تحتوي أداة المسح المنتجة على إجمالي 50 سؤالاً. يمكن استخدام الأداة من قبل خبراء الجودة في التعليم للحكم على جودة دورة تحسين الجودة المستمرة التي تسعى إلى تقييم تحقيق نتائج التعلم في مختلف البرامج التعليمية الجامعية. علاوة على ذلك ، يمكن استغلال الأداة لاستنتاج متطلبات المستخدم والنظام ذات الصلة وتوجيه تطوير أداة التقييم الذاتي المؤتمتة التي تهدف إلى تحديد أوجه القصور في دورات تحسين الجودة التعليمية المستمرة.
Abstract: Measuring the effectiveness of a continuous quality improvement cycle in education is a cumbersome and sophisticated process. This article contributes a comprehensive self-assessment instrument for identifying the strengths and weaknesses of all phases of a continuous quality improvement cycle, including planning, data collection, analysis and reporting, and implementation of improvements. To this end, a four round Delphi study soliciting a total of 23 program quality experts from four universities was conducted. The produced survey instrument contains a total of 50 questions. The instrument may be used by quality experts in education to judge the quality of their continuous quality improvement cycle that endeavours to assess the attainment of learning outcomes in various undergraduate educational programs. Moreover, the instrument could be exploited to infer relevant user and system requirements and guide the development of an automated self-assessment tool aimed at identifying the shortcomings in educational continuous quality improvement cycles.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE)