البحث المتقدم

دراسة تأثير العوامل النفسية والاجتماعية وعوامل الجودة على النية المستمرة لاستخدام منصات الاجتماعات الافتراضية أثناء جائحة COVID-19 وما بعده: نهج SEM-ANN مختلط

Title Examining the Impact of Psychological, Social, and Quality Factors on the Continuous Intention to Use Virtual Meeting Platforms During and beyond COVID-19 Pandemic: A Hybrid SEM-ANN Approach

الباحث الرئيس عبدالله نعمون

الباحثون المشاركون

التخصص: علوم الحاسب
التخصص الدقيق:
المستخلص: تم تحديد منصات الاجتماعات الافتراضية على أنها الرصاصة الذهبية لتقديم المواد التعليمية للطلاب أثناء جائحة COVID-19. في حين أن هذا واضح عبر آلاف الجامعات في جميع أنحاء العالم ، فإن الأدبيات نادرة حول الآثار المترتبة على الاستخدام المستمر لهذه المنصات أثناء وبعد جائحة COVID-19. لذلك ، يطور هذا البحث نموذجًا نظريًا لفحص تأثير العوامل النفسية والاجتماعية والجودة على النية المستمرة لاستخدام هذه المنصات. على عكس دراسات التبني السابقة ، والتي اعتمدت بشكل أساسي على تحليل نمذجة المعادلة الهيكلية (SEM) ، تم التحقق من صحة النموذج المطور من خلال نهج هجين باستخدام SEM والشبكة العصبية الاصطناعية (ANN) بناءً على البيانات التي تم جمعها من 470 طالبًا. أشارت نتائج اختبار الفرضيات إلى أن العوامل النفسية والاجتماعية والجودة لها آثار إيجابية كبيرة على النية المستمرة لاستخدام منصات الاجتماعات الافتراضية. كشفت نتائج تحليل الحساسية أن العوامل النفسية لها التأثير الأكبر على النية المستمرة لاستخدام منصات الاجتماعات الافتراضية ذات الأهمية الطبيعية بنسبة 100٪ ، تليها عوامل الجودة (72٪) ، والعوامل الاجتماعية (31٪). تكمن مساهمة هذه الدراسة في تطوير نموذج متكامل يأخذ بعين الاعتبار العوامل النفسية والاجتماعية والجودة في فهم النية المستمرة لاستخدام منصات الاجتماعات الافتراضية أثناء وبعد جائحة COVID-19.
Abstract: Virtual meeting platforms have been identified as the golden bullet to deliver the learning materials to students during the COVID-19 pandemic. While this is evident across thousands of universities across the globe, the literature is scarce on what impacts the continued use of these platforms during and beyond the COVID-19 pandemic. Therefore, this research develops a theoretical model to examine the impact of psychological, social, and quality factors on the continuous intention to use these platforms. Unlike the previous adoption studies, which mainly relied on structural equation modeling (SEM) analysis, the developed model was validated through a hybrid approach using SEM and artificial neural network (ANN) based on data collected from 470 students. The hypotheses testing results indicated that psychological, social, and quality factors have significant positive impacts on the continuous intention to use virtual meeting platforms. The sensitivity analysis results revealed that psychological factors have the most considerable effect on the continuous intention to use virtual meeting platforms with 100% normalized importance, followed by quality factors (72%), and social factors (31%). The contribution of this study lies behind the development of an integrated model that considers the psychological, social, and quality factors in understanding the continuous intention to use virtual meeting platforms during and beyond the COVID-19 pandemic.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: International Journal of Human–Computer Interaction
دار النشر: Francis and taylor
سنة النشر: 2022
تحويل التاريخ