دور الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة في تنمية المسؤولية الاجتماعية لدى الطلاب وعلاقتها بالدافعية للإنجاز
Title The Role of the Islamic University of Madinah in Developing Social Responsibility among Students and Its Relation to Motivation for Achievement
الباحث الرئيس عبدالله علي سالم التمام
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: إدارة وتخطيط تربوي
المستخلص: مستخلص الدراسة
عنوان الدراسة : دور الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة في تنمية المسؤولية الاجتماعية لدى الطلاب وعلاقتها بالدافعية للإنجاز
اسم الباحث : عبدالله بن علي التمام عضو هيئة التدريس بالجامعة الإسلامية
هدفت الدراسة إلى تعرف دور الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة في تنمية المسؤولية الاجتماعية لدى الطلاب وعلاقتها بالدافعية للإنجاز، واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي والارتباطي، والاستبانة كأداة للدراسة، وتكون مجتمع البحث من طلاب البكالوريوس المتوقع تخرجهم بنهاية عام 1440هـ، في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، واستخدم الباحث العينة العشوائية البسيطة عند تطبيق الدراسة، وتم استخدام العديد من الأساليب الإحصائية المناسبة باستخدام الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية التي يرمز لها اختصارًا بالرمز (SPSS)، وتم استخدام المقاييس الإحصائية التالية: معامل ارتباط بيرسون ومعامل ألفا كرونباخ، والتكرارات والنسب المئوية والمتوسطات الحسابية والانحراف المعياري، واختبار كروسكال واليس (Kruskal Wallis ) وهو اختبار غير معلمي تم استخدامه كبديل عن اختبار تحليل التباين الأحادي، نظرًا لوجود تباين في توزيع فئات عينة الدراسة، وذلك فيما يتعلق بمتغيرات الدراسة المتمثلة في القارة والكلية.
وقد توصلت الدراسة للنتائج التالية:
1. تمارس الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة دورها في تنمية المسؤولية الاجتماعية لدى الطلاب بدرجة عالية.
2. حصل طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة على درجة عالية في مستوى تحملهم للمسؤولية الاجتماعية.
3. حصل طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة على درجة عالية في مستوى الدافعية للإنجاز.
4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في آراء عينة الدراسة نحو جميع محاور الدراسة باختلاف متغير الكلية.
5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في آراء عينة الدراسة نحو مستوى الدافعية للإنجاز لدى الطلاب باختلاف متغير القارة.
6. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في آراء عينة الدراسة نحو دور الجامعة الإسلامية في تنمية المسؤولية الاجتماعية لدى الطلاب، ومستوى المسؤولية الاجتماعية لدى الطلاب باختلاف متغير القارة لصالح الطلاب من قارة أسيا، وأفريقيا.
7- توجد علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين متغيري مستوى المسؤولية الاجتماعية، ومستوى الدافعية للإنجاز ، مما يوضح أنه كلما زاد مستوى المسؤولية الاجتماعية أدى ذلك إلى زيادة مستوى الدافعية لدى عينة الدراسة.
Abstract: Abstract
Title of Study: The Role of the Islamic University of Madinah in Developing Social Responsibility among Students and Its Relation to Motivation for Achievement
Researcher Name: Abdullah Ali Altammam - Faculty Member At The Islamic University of Madinah, Saudi Arabia.
The study aimed at identifying the role of the Islamic University of Madinah in developing social responsibility among students and its relation to motivation for achievement. The researcher used analytical and correlational descriptive method and a questionnaire as a tool for study. The study population consisted of the bachelor students in the Islamic University of Madinah who are expected to graduate by the end of the year 1440 AH (2019). The simple random sample was used when applying the study, and many statistical methods were also used depending on the Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Furthermore, some statistical measures were used such as the Pearson Correlation Coefficient, Cronbach's Alpha Coefficient, statistical frequencies, percentages, arithmetic mean, standard deviation, and Kruskal–Wallis Test, which is a non-parametric test that was used as an alternative to the one-way analysis of variance test due to the existence of variance in the distribution of the study sample categories in relation to the study variables in terms of (the continent and faculty of the student).
Accordingly, the study has arrived at the following results:
1. The Islamic University of Madinah plays its role in developing social responsibility among students with a high degree.
2. The students of the Islamic University of Madinah attained a high level of assuming social responsibility.
3. The students of the Islamic University of Madinah attained a high degree of motivation for achievement.
4. There are no statistically significant differences in the opinions of the study sample towards all aspects of the study according to the variable of the faculty.
5. There are no statistically significant differences in the viewpoints of the study sample towards the level of motivation for achievement among the students according to the variable of the continent.
6. There are statistically significant differences in the views of the sample of the study towards “the role of the Islamic University in developing social responsibility among students and their level of social responsibility” according to the variable of the continent in favor of students from Asia and Africa.
7. There is a statistically significant direct proportionality between the variables of social responsibility level and the level of motivation for achievement, which shows that the higher the level of social responsibility, the higher the level of motivation will be among the students of the study sample.