درجة ممارسة القائد التربوي لعمليات إدارة المعرفة بالمدارس الثانوية بمحافظة ينبع وعلاقته باتخاذ القرارات الإدارية
Title The practicing degree of knowledge management processes by the educational leader in secondary schools in Yanbu Governorate and its relation with making administrative decisions.
الباحث الرئيس عبدالله علي سالم التمام
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: إدارة وتخطيط تربوي
المستخلص: مستخلص:
هدف البحث معرفة درجة ممارسة القائد التربوي لعمليات إدارة المعرفة بالمدارس الثانوية بمحافظة ينبع وعلاقته باتخاذ القرارات الإدارية، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي، واعتمد على الاستبانة كأداة للبحث، وتكون مجتمع الدراسة الحالية من جميع وكلاء مدارس المرحلة الثانوية بمحافظة ينبع ، وبلغ عدد المدارس (17) مدرسة، وعدد الوكلاء بها (37) وكيلاً، ونظراً لصغر حجم مجتمع الدراسة فقد قام الباحث بإجراء مسح شامل لجميع أفراد مجتمع الدراسة، وطبقت أداة الدراسة على جميع أفراد المجتمع، وتوصل الباحث لأبرز النتائج التالية: درجة ممارسة قادة المدارس الثانوية بمحافظة ينبع كانت عالية وبمتوسط بلغ 3.88، كما حصلت فاعلية قادة المدارس في اتخاذ القرارات الإدارية على درجة عالية وبمتوسط حسابي بلغ 4.10، كما حصلت جميع قيم معاملات الارتباط بين أبعاد محور ممارسة القادة التربويين لعمليات إدارة المعرفة وكذلك الدرجة الكلية لها، (كمتغيرات مستقلة) وأبعاد محور العمليات المرتبطة باتخاذ القرارات الإدارية (كمتغيرات تابعة)، على درجة موجبة ودالة عند مستوى دلالة (0.01)، مما يدل على أن هناك علاقة ارتباطية موجبة بين المتغيرين، كما بينت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في آراء مجتمع الدراسة نحو جميع أبعاد محور العمليات المرتبطة بإدارة المعرفة والدرجة الكلية، وكذلك جميع أبعاد محور العمليات المرتبطة باتخاذ القرارات الإدارية والدرجة الكلية له تعزى لمتغيرات الدراسة (عدد سنوات الخبرة.المؤهل، البرامج التدريبية في مجال القيادة أو الإدارة المدرسية)
Abstract: Abstract
Research Title: The practicing degree of knowledge management processes by the educational leader in secondary schools in Yanbu Governorate and its relation with making administrative decisions.
Researcher: Abdullah bin Ali AlTammam
The purpose of this study is to reveal the practicing degree of knowledge management processes by the educational leader in secondary schools in Yanbu Governorate and its relation with making administrative decisions. To achieve this, the researcher used the descriptive methodology and he prepared a questionnaire as a research tool. The current study population consists of all secondary school deputy principals in Yanbu Governorate. The study includes (17) schools and 37 school deputy principals. Due to the small size of the study population, the researcher conducted a comprehensive survey of all members of the study population. The study tool was applied to all members of the population.
The study revealed the following results: the practicing degree of secondary school leaders in Yanbu governorate was high with an average of 3.88. The effectiveness of school leaders in administrative decision-making was at a high level with an average of 4.10. Moreover, all values of correlation coefficients between the dimensions of educational leaders' practice of knowledge management processes as well as the total degree of this practice (as independent variables) and the dimensions of the aspect of the processes associated with administrative decision-making (as dependent variables), had a positive degree and a function at the level of significance (0.01), which indicates that there is a positive correlation between the two variables. The study also shows that there are no statistically significant differences in the views of the study population towards all dimensions of the aspect of the processes related to Knowledge management and their total degree, as well as all dimensions of the processes associated with administrative decision-making. Finally, the total degree are due to the variables of the study (the number of years of experience, qualification, training programs in the field of school or school management).