البحث المتقدم

واقع القيادة الخادمة لدى مديري المدارس الثانوية بالمدينة المنورة من وجهة نظر المعلمين

Title The reality of maid leadership among secondary school principals in Medina from the teachers' point of view

الباحث الرئيس عبدالله علي سالم التمام
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: إدارة وتخطيط تربوي
المستخلص: المستخلص تعد القيادة التربوية من المواضيع المهمة في القطاع التربوي والتي يعول عليها كثيراً في إحداث النقلة النوعية اللازمة لتطوير التعليم ، ولقد برز مؤخراً نوعاً جديداً من أنواع القيادة وهو القيادة الخادمة وقد سعى الباحث من خلال هذه الدراسة لتطبيق هذا النوع من القيادة على مدراء المدارس الثانوية بالمدينة المنورة لمعرفة مدى ممارستهم لهذا الأسلوب أو النوع من القيادة، لذا هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية بالمدينة المنورة لأسلوب القيادة الخادمة من وجهة نظر المعلمين وكذلك معرفة الفروق الفردية لدى أفراد العينة في ممارسة اسلوب القيادة الخادمة التي تعزى للمتغيرات التالية(الخبرة ، المؤهل ، التخصص ).ولقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي والإستبانة كأداة للدراسة مستخدماً مقياس القيادة الخادمة (The Servant Leadership Survey –SLS ).ولقد إستخدم الباحث العديد من الأساليب الإحصائية ومن أبرزها اختبار تحليل التباين الأحادي لتحديد ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد الدراسة باختلاف سنوات الخبرة .اختبار (شيفيه) لمعرفة دلالة الفروق الإحصائية لإجابات أفراد عينة الدراسة ، وتحديد صالح الفروق بين كل فئتين من فئات المتغير.اختبار (ت) للعينات المستقلة لتحديد ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد الدراسة باختلاف المؤهل ، وطبيعة التخصص .وتوصل الباحث لأبرز النتائج التالية : يمارس مديرو المدارس الثانوية بالمدينة المنورة أسلوب القيادة الخادمة بدرجة مرتفعة . يمارس مديرو المدارس الثانوية بالمدينة المنورة أسلوب المساند ، والتسامح ، وتقديم الخدمة ، والمساءلة ، والتواضع ، والتمكين ، والثقة بدرجة (مرتفعة) . يمارس مديرو المدارس الثانوية بالمدينة المنورة أسلوب الشجاعة بدرجة (متوسطة) .أن أكثر أساليب القيادة الخادمة ممارسة من قبل مديري المدارس الثانوية بالمدينة المنورة هو أسلوب المساند ، يليه التسامح ، يليه تقديم الخدمة ، يليه المساءلة ، يليه التواضع ، يليه التمكين ، يليه الثقة ، وأن أقل الأساليب ممارسة هو أسلوب الشجاعة . وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول ممارسة مديري المدارس الثانوية بالمدينة المنورة لأسلوب القيادة الخادمة تعزى لمتغير سنوات الخبرة، وكذلك توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول ممارسة مديري المدارس الثانوية بالمدينة المنورة لأسلوب القيادة الخادمة تعزى لمتغير المؤهل لصالح الحاصلين على درجة البكالوريوس، وكذلك لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول ممارسة مديري المدارس الثانوية بالمدينة المنورة لأسلوب القيادة الخادمة تعزى لمتغير التخصص. ولقد أوصت الدراسة بالعديد من التوصيات منها : ضرورة سعي مديري المدارس على إتاحة فرصاً متنوعة للمعلمين لكي يتعلموا مهارات جديدة .حث مديري المدارس على تحمل المخاطر وفعل ما يجب القيام به .حث مديري المدارس على معالجة الأضرار التي يتعرض لها المعلمون عند لجوئهم إليهم .ضرورة تمتع المديرين بالصراحة فيما يتعلق بنقاط قصورهم وضعفهم .حث المديرين على الاعتراف بأخطائهم أمام رؤسائهم بالعمل .حث المديرين على التمتع بقدر كبير من الشجاعة عند ممارستهم أسلوب القيادة الخادمة.تصميم برامج تدريبية متنوعة تنمي لدى مدراء المدارس الصفات القيادية وخصوصاً في مجالات(الشجاعة ،الثقة ، التمكين ، التواضع ).
Abstract: Abstract The education leadership is considered one of the important issues in the educational sector, which is greatly dependable to perform the required qualitative transfer in the development of education. Recently, a new kind of leadership came out, which is the servant leadership. The research tried, through this study, to apply this kind of leadership on the headmasters at the high secondary schools in Al-Madina, to get how far they practice this style or this kind of leadership. So, this study aimed at getting the degree of application of the style of the serving leadership among the secondary schools' headmasters in Al-Madina, from the side view of the teachers, as well as getting the individual differences among members of the chosen sample, in the application of the servant leadership style, which is due to the variables of (experience, qualification and specialty). The researcher used descriptive analysis method and questionnaire as tools for study (servant leadership survey-SLS) measurement. The researcher used many statistical methods, the most important of, is the monocular variation analyzing test to determine whether there are differences of statistical significance among the variables of the responses of the members of sample studied, with different years of experience (Sheve Test) to know the statistical variations significance for the responses of the studied sample responses and to determine the difference between each two categories of the variable categories. (T) test for the dependent samples to determine whether there are differences of statistical significance among the variable of responses of the sample members with different qualifications and nature of specialty. The researcher came to the following results: The headmasters of secondary schools in Madina, practice the SLS in a high order. They practice the supporter method, forgiveness, offering service, investigation, being simple able and certain in a high degree. They practice the courage method at a medium degree. The most method of SLS, used by headmasters in supporting them, comes from: offering service, then investigating, being simple, competent and being certain. The least method they practice is courage. There is no difference of statistical significance between the variables of the sample members' responses, about their practice of SLS due to years of experience. Also the difference of statistical significance for the years of experience variable, as well as, differences of statistical significance among the responses about the headmasters' practice for SLS, due to qualification variable for the benefit of bachelor degree holders. Also, there are no differences of statistical significance at the level of (.05) among the responses of the members of the sample about the practice of the masters' holders to SLS due to specialty variable. The study came with many recommendations: the headmasters have to try to give the teachers the chance to get new skills. To endeavor the headmasters to fix the faults that teachers encounter. When they refer to their headmasters. Headmasters should be frank and open about their weak points in front of their seniors. They should be more brave when practicing SLS. Programs should be developed to give different training in leadership skills for headmasters, mainly in the fields of ( courage, sureness competence and being simple.)
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: جامعة القاهرة
دار النشر:
سنة النشر: 2016
تحويل التاريخ