مدى تباين اتجاهات طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة نحو الأنشطة غير المنهجية من وجهة نظرهم في ضوء بعض المتغيرات
Title The extent of the different attitudes of the students of the Islamic University in Medina towards non-curricular activities
الباحث الرئيس عبدالله علي سالم التمام
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: إدارة وتخطيط تربوي
المستخلص: المستخلص:
تعتبر الأنشطة الطلابية غير المنهجية بالجامعات أحد الروافد الهامة لتنمية شخصية الطالب وصقلها لتكون شخصية صالحة وقوية ومتزنة، لذا أولت الجامعات هذه الأنشطة أهمية في التخطيط والإعداد والتنفيذ لتلبي احتياجات الطلاب بمختلف تخصصاتهم وميولهم واتجاهاتهم، لذا هدفت هذه الدراسة لمعرفة اتجاهات طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة نحو الأنشطة غير المنهجية في المجالات (الرياضية، الثقافية، الاجتماعية، الأندية الطلابية، الكشفية)، وكذلك معرفة إن كان هناك فروق دالة إحصائياً بين أفراد العينة تعزى للمتغيرات التالية (الكلية، القارة، المعدل الدراسي).
ولقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي وكانت الإستبانة هي أداة الدراسة، وطبقت الدراسة على عينة عشوائية ممثلة لمجتمع الدراسة، وقد توصل الباحث لأبرز النتائج التالية:اتجاهات طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة نحو الأنشطة غير المنهجية كانت بدرجة كبيرة. وكانت أكثر اتجاهات طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة نحو النشاط الثقافي، يليه النشاط الاجتماعي، يليه أنشطة الأندية الطلابية، النشاط الرياضي، ويأتي أخيراً النشاط الكشف. وبالنسبة لمتغير الكلية توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول اتجاهات طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة الطلبة نحو النشاط الثقافي فقط وهذه الفروق لصالح طلاب كليات: الشريعة والدعوة واللغة العربية والقرآن الكريم والحديث الشريف.وبالنسبة لمتغير القارة توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول اتجاهات طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة نحو النشاط الثقافي فقط وهذه الفروق لصالح طلاب قارتي أوروبا وأفريقيا. وبالنسبة لمتغير المعدل لا توجد أي فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات استجابات أفراد عينة الدراسة حول اتجاهات طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة نحو الأنشطة غير المنهجية.
وقد أوصت الدراسة بالعديد من التوصيات منها: العمل على جذب اهتمام الطلاب بالنشاط الرياضي، والكشفي. ضرورة إكمال المرافق الرياضية بالجامعة لضمان المشاركة الطلابية في الأنشطة الرياضية. السعي إلى جدولة الأنشطة غير المنهجية بالجامعة لتمكين الطلاب المشاركين من تنظيم وقتهم. تشجيع طلاب الكليات العلمية للمشاركة في الأنشطة الثقافية، تشجيع طلاب أسيا والأمريكتين وأستراليا على المشاركة في الأنشطة الثقافية، ضرورة دعم وتشجيع الطلاب المشاركين بفعاليات الأنشطة الاجتماعية. أهمية المشاركة في الأنشطة الكشفية لتنمية روح العمل الجماعي بين الطلاب والاعتماد على النفس. السعي إلى زيادة وتنويع أنشطة الأندية الطلابية لتلبي احتياجات جميع الطلاب.
Abstract: Abstract
The non-curricular activities, at Islamic university of madinah, are considered one of the main sources to develop student's personality and bring it up useful, strong and balanced. So, the university put great importance to planning, preparation and implementation to satisfy the students' needs in the different specialties, trends and tendencies.
So, this study aims to know the tendencies of the students towards the non-curricular activities at the university in sports, cultural, social fields and the students' scouts clubs. Also getting to know, if there are any differences of statistical value among the members of the sample due to variations such as, college continent, or study score average.
The researcher made use of descriptive analytical method. The questionnaire was the means of study. The study applied to random sample representing the study society. The researcher came to the following results: The students' tendencies towards non-curricular activities were at high level. Most of the tendencies went cultural activity. Regarding college variable, there are differences of statistical value at the level of (0.05) among the average of the feedback from the study sample, about the students' tendencies towards the cultural activities, only. Such tendencies are for the benefit of students of Sharia Law, Daawa, Arabic Language as well as Holy Quran and Hadeeth colleges. As for continent variable, there are differences of statistical value at the level of (0.05) among the variable of responses of the sample members about the tendencies towards the cultural activities, only. These differences go for the benefit of the students of Sharia Law, Daawa, Arabic Language, Holy Quran and Hadeeth. As for the variable of continent there are differences of statistical value at the level of (0.05) among the responses of the sample members. These benefits go towards the students from two continents: Europe and Africa. As for the variable of the study score, there aren't any differences of statistical value at (0.05) among the degrees of responses of the sample members about the tendencies towards the non-curricular activities.
The study advises with several recommendations: To direct students interest in sports and scouts activities; the importance of finishing the university sport fields to insure students participation in the activities; scheduling the non-curricular activities to enable the participants to manage their time; endeavor the students of the scientific colleges to participate in the cultural activities, especially students from Asia, the two Americans and Australia Continents; to endeavor the participants in social activities; the importance of participation in scouts activities to develop the essence of group work and self-dependence among the students; trying to increase various activities of the clubs to meet the students' needs.