Title The Exegesis of the Qur’anic Verses on the Change of the Qiblah
الباحث الرئيس امين عائش سعد المزيني
التخصص: التفسير وعلوم القرآن
التخصص الدقيق:
المستخلص: تناولت في هذا البحث المسمى "تفسير آيات تحويل القبلة"، تفسير الآيات (142-150) من سورة البقرة، التي تضمنت الحديث عن تحويل القبلة من بيت المقدس إلى الكعبة المشرفة، وقد ابتدأتُ هذا البحث بمبحث سبب نزول الآيات ووصف الحال الذي نزلت فيه مما يتعلق بالقبلة، ثم استأثر التفسير التحليلي للآيات بالنصيب الأكبر من البحث، ثم ختمت صلبَ البحث بأحد أهم مباحثه، وهو إبراز العناية الربانية بنسخ القبلة، التي كان أول نسخ وقع في الإسلام، وما لقيه هذا النسخ من توطئة وتهيئة له، ثم ألحقت بالبحث به معلومات توضيحية عن المساجد التي روي أن المسلمين تحولوا أثناء الصلاة فيها، ومواقعها من المدينة. وقد كان من أبرز النتائج التي وصلت إليها أنه لم يثبت أن مسجد القبلتين تحول الناس فيه إلى الكعبة أثناء الصلاة، فضلاً عن أن يكون النبي إمامهم حينها، وأن الذي ثبت من المساجد أن أهله تحولوا فيه إلى الكعبة وهم في صلاة هو مسجد قباء، وجاء بإسناد قوي أن مثله قد وقع أيضاً في مسجد بني حارثة.
Abstract: I have discussed in this research titled as "interpretation of the verses of changing the direction of the Qiblah" the interpretation of the verses (142-150) of Surat Al-Baqarah, which included a talk about changing the direction of the Qiblah from Bait Al-Maqdis to the Ka'bah, I have started this research with a chapter mentioning the circumstances of revelation and describing the status in which the verses regarding the Qiblah, then the analytical interpretation of the verses accounted for the bulk of the research, then I concluded the research with the most important chapter, which is to highlight the divine care of changing the direction of the Qiblah, which was the first changes to occur in Islam, and the preparation which this changes received, then the research was accompanied with explanatory information about the narration of the Masjid in which the changing of the direction of the Qiblah occurred in while the Muslims were praying, and its location in Madinah. the most important of the findings I concluded was that it is not proven that Masjid Al-Qiblatain was the Masjid from which the people changed their direction to the Qiblah, as well as that the Prophet was their Imam at that time, what was proven was that the Masjid in which its people changed their direction of praying while they were praying was Masjid Qubaa, it came in a powerful chain of narration that a similar thing happened at Bani Haritha's Masjid.