إستكشاف عوامل مخاطر الإصطدام المرتبطة بالسائقين في المملكة العربية السعودية
Title Exploring Crash Risk Factors Associated with Drivers in Saudi Arabia
الباحث الرئيس عايد عيد حمود اللقماني
الباحثون المشاركون
التخصص: الهندسة المدنية
التخصص الدقيق: هندسة مدنية (إنشاءات و أساسات و بيئة)
المستخلص: • موضوع البحث أو مشكلته مع بيان الفجوة العلمية المراد سدها (الهدف من البحث).
توضح السلامة المرورية على الطرق "الإجراءات التي تم تنفيذها وتفعيلها لمنع تعرض السائقين والمشغلين للقتل أو الإصابة بجروح خطيرة". في هذه الدراسة ، تم اعتماد نموذج الانحدار العشوائي لمعاملات بواسون من أجل إدراك وقياس واختبار ومقارنة سلوكيات القيادة في ثلاث مدن رئيسية في المملكة العربية السعودية ، وهي مكة المكرمة والدمام والرياض.
• أبرز نتائج البحث مع تعليق مختصر عن الإضافة العلمية التي حققتها تلك النتائج (المنهج و النتائج).
تركز المنهجية على تحسين عملية صنع القرار والرؤى للتأثير على المشرعين وصناع القرار الرئيسيين لإدارة الاحتياجات المستقبلية للطرق في المملكة العربية السعودية. تم استخدام انحدار المعلمات العشوائية للتنبؤ بعدد الحوادث التي تنتج عن الموقع الخارجي للتحكم وسلوك القيادة والوقت والموقع داخل ثلاث مدن / مناطق رئيسية في المملكة العربية السعودية. وحددت الدراسة أن عدد حوادث الاصطدام يتزايد بين السائقين الذين يظهرون السلوك العدواني وينخفض بين السائقين مع المزيد من المخالفات. كما تم عرض الليل (الفترة من 12:00 صباحًا حتى 6:00 صباحًا) كعامل خطر لحوادث السيارات. توصي الدراسة بأن السائقين الذين تورطوا بشكل متكرر في حوادث السيارات قد يكملون برنامج تحسين القيادة حتى يتم التحكم في ميولهم العدوانية. أيضًا ، يمكن أن يساعد تطبيق قانون المرور المرئي ليلاً في منع حدوث عدد أكبر من الحوادث في ذلك الوقت.
• أبرز التطبيقات أو الجهات المستفيدة من تلك النتائج.
هذه الدراسه ونتائجها مفيده للبلديات ومكاتب التصميم الهندسي بالمملكه العربيه السعوديه
Abstract: • The research topic or its problem with an indication of the scientific gap to be treated (Aim of Research).
The traffic safety in roads depicts “the procedures implemented and actualized to inhibit drivers and operators from being killed or significantly wounded”. In this study, the random Poisson-parameters regression-model is adopted and implemented in order to realize, measure, test, and compare driving-behaviours throughout three main cities in Saudi Arabia, i.e., Makkah, Dammam and Riyadh.
• The most prominent results of the research with a brief comment about the scientific addition that the results achieved (Methodology & Results).
The methodology focuses on optimizing decision-making and insights to influence legislators and key decision-makers to manage the future needs for roads in Saudi Arabia. The random parameters regression has been used to predict the number of crashes that result from external locus of control, driving-behaviour, time, and location within three main cities/regions in the Kingdom of Saudi Arabia (KSA). The study identified that the number of crashes increase among drivers who show aggressive behaviour and decrease among drivers with more violations. Night-time (period from 12:00 am until 6:00 am) has also been shown as a risk factor for car crashes. The study recommends that drivers who were frequently involved in car crashes may complete a driving improvement program so that their aggressive tendencies would be controlled. Also, visible traffic law enforcement at night could help prevent the higher number of crashes occur at that time.
• The most prominent applications or beneficiaries from the results.
This study and its results are useful for the municipalities and engineering design offices in the Kingdom of Saudi Arabia.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: The International Journal of Road Safety (IJRS) - Malaysian Institute of Road Safety Research (MIROS)