البحث المتقدم

تحليل و تقييم نظم المعلومات الجغرافية لخصائص السرعة المسببة لحوادث الإصطدام في المنطقة الشرقية بالمملكة العربية السعودية

Title GIS Analysis and Evaluation of Speed Characteristics Causing Crash Accidents in Eastern Province, KSA

الباحث الرئيس عايد عيد حمود اللقماني

الباحثون المشاركون

التخصص: الهندسة المدنية
التخصص الدقيق: هندسة مدنية (إنشاءات و أساسات و بيئة)
المستخلص: • موضوع البحث أو مشكلته مع بيان الفجوة العلمية المراد سدها (الهدف من البحث). يعاني الكثير من الناس في المملكة العربية السعودية بسبب حوادث الطرق على الرغم من الجهود الكبيرة للحد من الوفيات. كشفت دراسة حديثة أن أبرز العوامل المؤدية إلى وقوع حوادث الطرق هو السلوك غير الصحيح لسائق المركبة وعدم اتباع الأنظمة والمخالفات المستمرة. تحتل السرعة الزائدة المرتبة الثانية في أسباب حوادث المرور المميتة ، بينما يمثل تجاوز الإشارة الحمراء العامل الثالث. • أبرز نتائج البحث مع تعليق مختصر عن الإضافة العلمية التي حققتها تلك النتائج (المنهج و النتائج). تعرض هذه الورقة نتائج تقييم وتحليل للسرعة في مواقع مختلفة مختارة في المنطقة الشرقية ، المملكة العربية السعودية. أجريت الدراسة على ممرين رئيسيين في المنطقة الشرقية هما طريق الخليج السريع والملك فهد. تمت دراسة 88 موقعًا بدقة. أظهرت النتائج وجود مشاكل السرعة في بعض المواقع. تم استخدام السرعات المئوية 85 لتقييم شكوى السائقين من السرعة المعلنة. وتبين أن نسبة تجاوز السائقين للسرعة المعلنة تختلف باختلاف الموقع. في بعض المواقع تجاوزت 20٪ في المتوسط. أظهرت النتائج ، بناءً على البيانات المجمعة المحدودة ، أن السرعة المنشورة في بعض المواقع قد لا تكون مناسبة. كشف تحليل نظم المعلومات الجغرافية عن وجود نسبة عالية من الحوادث في المواقع ذات السرعة العالية. • أبرز التطبيقات أو الجهات المستفيدة من تلك النتائج. هذه الدراسه ونتائجها مفيده للبلديات ومكاتب التصميم الهندسي بالمملكه العربيه السعوديه
Abstract: • The research topic or its problem with an indication of the scientific gap to be treated (Aim of Research). Many people in the Kingdom of Saudi Arabia, KSA are suffering because of road accidents in spite of huge efforts to reduce fatalities. A recent study revealed that the most prominent factors leading to road accidents were incorrect behavior by the vehicle driver, failure to follow the regulations and continuous violations. Excessive speed ranks second in the causes of fatal traffic accidents, while crossing a red signal is the third factor. • The most prominent results of the research with a brief comment about the scientific addition that the results achieved (Methodology & Results). This paper presents the results of an evaluation and analysis of speed at different selected locations in Eastern Province, Kingdom of Saudi Arabia. The study was carried out along two major corridors in Eastern province: GCC and King Fahd highways. 88 site locations were studied thoroughly. The results showed that speed problems exist in some locations. The 85th percentile speeds were used to assess the drivers complains with posted speed. It was found that the percentage of drivers exceeding the posted speed varied according to the location. In some locations it exceeded 20% on average. The results showed that, based on the limited collected data, the posted speed in some locations may not be appropriate. The GIS analysis revealed that in the locations of high speed there is a high percentage of accidents. • The most prominent applications or beneficiaries from the results. This study and its results are useful for the municipalities and engineering design offices in the Kingdom of Saudi Arabia.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: Journal of Engineering and Computer Sciences Qassim University
دار النشر:
سنة النشر: 2022
تحويل التاريخ