البحث المتقدم

مناسبات ( نظم الدرر ) للبقاعي في ضوء نظرية السياق

Title Relevance of Al-Biqā‘ī’s Naẓm Ad-Durar in the Light of the Context Theory

الباحث الرئيس احمد طه وهبة رضوان
التخصص: التفسير وعلوم القرآن
التخصص الدقيق: لغة القرآن الكريم
المستخلص: مستخلص بحث (مناسبات نظم الدرر للبقاعي في ضوء نظرية السياق) د. أحمد طه رضوان معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها، الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة تكمن مشكلة البحث في تفاوت أوجه المناسبات في تفسير (نظم الدرر) للبقاعي ، من حيث الصحة والضعف ، والحاجة لوجود مقياس موضوعي للحكم على تلك المناسبات ، ورأى الباحث أن السياق بمفهومه الحديث ، وعناصره المتعددة قد يكون صالحا لأداء هذا الدور . وعليه فالبحث يحاول الإجابة عن سؤال واحد ، وهو : مدى صلاحية نظرية السياق لتكون مقياسا موضوعيا للحكم على المناسبات في تفسير (نظم الدرر) للبقاعي . حيث يعد تفسير (نظم الدرر) لبرهان الدين البقاعي المتوفي 885 هـ ، من أشهر التفاسير التي اعتنت بهذا الجانب. يتكون البحث من ثلاثة فصول: الفصل الأول ترجم الباحث فيه ترجمة موسعة للبقاعي، وعرف بتفسيره (نظم الدرر) ومنهجه. وتحدث في الفصل الثاني عن علم المناسبات القرآنية ونظرية السياق، وخصص الفصل الثالث لدراسة مواضع مختارة من (نظم الدرر) في ضوء نظرية السياق. وقد خرج الباحث بعدد من النتائج، أهمها : 1. أن علم المناسبات يعتمد اعتمادا كبيرا على عناصر السياق ، ويمكن اعتباره كخطوة لاحقة في التعامل مع النص القرآني ، بعد بيان معنى المفردات والتراكيب اعتمادا على السياق . 2. أن المناسبات التي أوردها البقاعي في (نظم الدرر) تعتمد أساسا على عناصر سياقية ، جلية أو خفية . وعلى قدر وضوح العنصر السياقي يكون وضوح المناسبة ، وعلى قدر غموض العنصر السياقي تكون المناسبة بعيدة أو متكلفة . 3. أن نظرية السياق – وعلى الرغم من كونها مرتكزا أساسيا للمناسبات – لا تكفي وحدها للحكم على المناسبة بالصحة أو الخطأ ، فالمناسبات في نهاية الأمر اجتهاد من المفسر في الكشف عن المناسبة ، قد يوفق فيه وقد يخفق . وغاية ما يمكن لنظرية السياق عمله في المناسبات ، أن تحكم عليه بالاحتمال أو إمكانية الصواب ، أو تكلفه وبُعده . وقد رأينا في أكثر من موضع مما عُرض البحث إمكانية المناسبة في ضوء العناصر السياقية مع اختلاف الاجتهادات بين المفسرين ، بل مع تعدد الاجتهاد عند المفسر الواحد .
Abstract: Abstract of Research (Occasions of the Nazm Ad-durar for Bekaʿi in Light of Context Theory( Dr. Ahmed Taha Radwan Institute for Teaching Arabic to non-Arabic Speakers, Islamic University of Madinah The research problem lies in the disparity in the aspects of the occasions in the interpretation of (Nazm Ad-durar) of al-Buka’i, in terms of accurance and weakness, and the need for an objective measure to judge those occasions. Accordingly, the research tries to answer one question, which is: the validity of the context theory to be an objective measure for judging the occasions in the interpretation of (Nazm Ad-durar) of the Bekaʿi. The interpretation of (Nazm Ad-durar) by Burhan al-Din al- Bekaʿi, who died in 885 AH, is one of the most famous interpretations that took care of this aspect. The research consists of three chapters: The first chapter, in which the researcher translated an expanded translation of al- Bekaʿi, and became familiar with its interpretation (Nazm Ad-durar) and its method. In the second chapter, it talked about the science of Qur’anic events and the theory of context. The third chapter was devoted to studying selected topics of (Nazm Ad-durar) in light of the context theory. The researcher came out with a number of results, the most important of which are: 1- The knowledge of occasions depends greatly on the elements of the context, and can be considered as a later step in dealing with the Qur’an text, after stating the meaning of vocabulary and structures depending on the context. 2- The occasions mentioned by Al- Bekaʿi in " Nazm Ad-durar " depend mainly on contextual elements, apparent or hidden. The clarity of the contextual element, the clarity of the occasion, and the vagueness of the contextual component the occasion is remote or costly. 3- The context theory - although it is a fundamental basis for the occasions - is not sufficient on its own to judge the occasion as true or false. Occasions are, in the end, diligence on the part of the interpreter in revealing the occasion, which may be successful and may fail. The purpose of what context theory can do on occasions is to judge it by probability or possibility of rightness, cost and remoteness. We have seen in more than one place that the research has presented the possibility of the occasion in light of the contextual elements with different interpretations among the commentators, but with the multiplicity of Ijtihad among the one interpreter.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: عمادة البحث العلمي
دار النشر:
سنة النشر: 0
تحويل التاريخ