البحث المتقدم

أنماط سيطرة الدّماغ وعلاقتها بأساليب معالجة المعلوماتّ لدى طلبة المرحلة الثّانويّة بالمدينة المنوّرة

Title The Patterns of Brain Dominance and Their Relationship to The Methods of Information Processing Among Secondary Students in Madinah

الباحث الرئيس هلال محمد نامي الحارثي
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: علم النفس التربوي والنمو
المستخلص: هدفت الدّراسة الحاليّة إلى معرفة أنماط سيطرة الدّماغ الشّائعة لدى طلبة المرحلة الثّانويّة بالمدينة المنوّرة، وعلاقتها بأساليب معالجة المعلومات المُفضّلة لديهم، ومدى تباين هذه الأنماط والأساليب باختلاف النوع الاجتماعي (طالب/ طالبة)، وتم استخدام المنهج الوصفيّ الارتباطيّ، من خلال تطبيق مقياس (Diane, 2005) للسيطرة الدّماغية، ومقياس (Schmeck, 1983) لأساليب معالجة المعلومات، على عيّنة عشوائية مكونة من (450) طالب وطالبة من طلبة المرحلة الثّانويّة بالمدينة المنوّرة. وأظهرت النّتائج أنّ أنماط سيطرة الدّماغ الشّائعة لدى أفراد عيّنة الدراسة هي: النّمط المتكامل، ثم النّمط الأيمن، ثم النّمط الأيسر، وأنّ أساليب معالجة المعلومات المُفضّلة لديهم هي: أسلوب المعالجة المفصّلة، ثم أسلوب الاحتفاظ بالحقائق، ثم أسلوب المعالجة المعمّقة، مع عدم وجود فروق بين أفراد عينة الدراسة في أنماط سيطرة الدّماغ تعزى لاختلاف النوع الاجتماعي (طالب – طالبة)، وعدم وجود فروق بين أفراد عينة الدراسة في أساليب معالجة المعلومات تعزى لاختلاف النوع الاجتماعي (طالب – طالبة)، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين نمط سيطرة الدّماغ الأيمن وأسلوب الاحتفاظ بالحقائق، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين نمط سيطرة الدّماغ الأيسر وأسلوب المعالجة المنهجية، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين نمط سيطرة الدّماغ المتكامل وأسلوب المعالجة المعمقة، وتوصل الباحث إلى مجموعة من التوصيات.
Abstract: The purpose of current research was to identify the common patterns of brain dominance among secondary school students in Madinah , and their relationship to the preferred information processing methods, as well as to recognize the extent to which of these patterns and methods vary according to gender difference (male and female students) , to achieve that The descriptive correlative approach was used by applying the scale of (Diane, 2005) for measuring the brain dominance patterns, and the scale of (Schmeck, 1983) for measuring the information processing methods, on a random sample which consisted of (450) male and female of secondary school students in Madinah. The results revealed that The common patterns of (BD) for the research sample is the integrative pattern, then the right pattern and then the left pattern, The preferred methods of (IP) for the individuals of research sample are the detailed processing method, then the facts retention method, and then the deep processing method, and also there is no Differences between the individuals of research sample in both of brain dominance patterns and information processing methods according to the gender difference (male - female students ). And the results indicated that there is a positive statistically significant correlation between the patterns of right brain dominance and the fact retention method, with presence of positive, statistically significant correlation between the pattern of left brain dominance and the method of systematic processing, and likewise there is a positive, statistically significant correlation between the patterns of integrative brain dominance and the method of deep processing. The researcher reached a set of recommendations.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية
دار النشر:
سنة النشر: 2022
تحويل التاريخ