البحث المتقدم

أثر استخدام الواجبات المنزليّة الإضافيّة في تنمية مهارات التّعلم المستقل لدى طلّاب المرحلة المتوسّطة

Title The Effect of Using Additional Homework on Developing Independent Learning Skills among Intermediate Stage Students

الباحث الرئيس هلال محمد نامي الحارثي
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: علم النفس التربوي والنمو
المستخلص: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر استخدام الواجبات المنزلية الإضافية في تنمية مهارات التعلم المستقل لدى طلاب المرحلة المتوسطة، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي ذي المجموعتين الضابطة والتجريبية، من خلال تطبيق مقياس "مهارات التعلم المستقل" من إعداده، وبرنامج قائم على استخدام الواجبات المنزلية الإضافية، على عينة مكونة من (65) طالبًا من طلاب المرحلة المتوسطة، كما تم استخدام الأساليب الإحصائية المناسبة لاستخلاص النتائج. وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات المجموعتين (الضابطة والتجريبية) على "مقياس مهارات التعلم المستقل" البعديّ، وذلك لصالح المجموعة التجريبية التي درست باستخدام الواجبات المنزلية الإضافية.
Abstract: The current study aims at identifying the effect of using Additional homework on developing independent learning skills among intermediate stage students, The sample of this study consisted of (65) students who studied in intermediate Stage. The Researcher used an independent learning scale, which was designed by the researcher, and prepared program based on the use of additional homework, The Researcher used the quasi-experimental approach with the control and experimental groups, and he also used the appropriate statistical methods in this study. The research outcomes revealed that The study found that there were statistically significant differences at the level of (05.0) between the mean scores of the two groups (control and experimental) on the “independent learning skills scale” in favour of the experimental group that studied using additional homework.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة جامعة الطائف للعلوم الإنسانية
دار النشر:
سنة النشر: 2022
تحويل التاريخ