تحرير قول الإمام ابن الجزري في اشتراط التواتر لقبول القراءة وفي تواتر القراءات العشر
Title Defining Imam Ibn Al-Jazari's View on the Requirement of Tawātur to Accept a Qur'anic Reading and on the Tawātur of the Ten Readings
الباحث الرئيس رضوان رفعت احمد البكري
التخصص: القراءات
التخصص الدقيق: القراءات
المستخلص: يتناول البحث تحرير قول ابن الجزري في مسألة اشتراط التواتر لقبول القراءة وفي مسألة تواتر القراءات العشر، من خلال كتبه: منجد المقرئين، والنشر في القراءات العشر، وطيبة النشر. وذلك انطلاقًا من تضاربِ آراء الباحثين في تحرير قول ابن الجزري، وكونِ الذي كُتب في هذه المسألة أو شاع في كثيرٍ من الدراسات المعاصرة لا يزال بحاجةٍ إلى فحصٍ وإعادة نظرٍ من خلال دراسةٍ موسّعة لكلام ابن الجزري.
وبُني منهج البحث على استقراء نصوص ابن الجزري في المنجد والنشر والطيبة، المتعلّقة بموضوع البحث، وعلى تحليلها والموازنة بينها، لوصف قول ابن الجزري ورأيه في المسألة.
وتوصّل البحث إلى تأكيد أنّ ابن الجزريّ لا يشترط التواتر لقبول القراءة في كتبه الثلاثة، ويكتفي بموافقة العربية والرسم وبصحّة السند حيث اقترنت بما يفيد العلم القطعي، وأنّه يرى في المنجد والنشر أنّ المقبول المقروء به عن القراء العشرة يشتمل على المتواتر وغير المتواتر. وأنّه لا يوجد تعارضٌ فيما كتبه ابن الجزريّ في المنجد والنشر والطيبة في أصل قوله في مسألة اشتراط التواتر وأصل قوله في مسألة تواتر العشر، لكن قد يوجد اختلاف بين المنجد والنشر في بعض التفاصيل الداخلة تحت أصل قوله في مسألة تواتر العشر.
Abstract: The paper defines Ibn Al-Jazari’s view on the issue of the requirement of Tawatur (mass transmission) to accept a qur’anic reading and on the issue of the Tawatur of the ten well-known readings, which is mentioned in his books: Munjid Al-Muqri’in, Al-Nashr fi Al-Qira’at Al- 'Ashr, and Tayyibat Al-Nashr.
This is due to the conflicting opinions of researchers upon defining Ibn Al-Jazari’s opinion, and the fact that what was written on this issue or is well-known in many contemporary studies still needs to be examined and reconsidered by extensively studying Ibn Al-Jazari’s statements.
The research method entailed exploring the texts of Ibn Al-Jazari in the three abovementioned books, which are related to the topic of the research, and on analyzing and comparing them to describe Ibn Al-Jazari’s opinion on the issue.
The research concluded that Ibn Al-Jazari, in his three books, did not require Tawatur to accept a reading; he was satisfied with the consistency of the reading with Arabic grammar, and it conformity to the consonantal skeleton of the Uthmanic codex, and its chains of transmission validity, when they meet with what yields absolute knowledge. In Al-Munjid and Al-Nashr, Ibn Al-Jazri stated that the accepted readings of the ten well-known readers includes Mutawatir and non-Mutawatir readings.
There is no contradiction in what Ibn Al-Jazari wrote in Munjid Al-Muqri’in, Al-Nashr fi Al-Qira’at Al-'Ashr and Tayyibat Al-Nashr about his opinions on the requirement of Tawatur to accept a reading and on the Tawatur of the ten well-known readings. However, there may be some difference between what was written in Al-Munajjid and Al-Nashr on some of the details that are included under his main view on the issue of the Tawatur of the ten well-known readings.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم الشرعية