البحث المتقدم

قلق الكتابة وتمرُّد الشخصيات في الرواية السعودية "ما وراء القصّ في المباني الحكائية"

Title Anxiety of Writing and Characters’ rebellion in Saudi Novel. ‏ The Metafiction in Narrative Structures.

الباحث الرئيس منصور محمد راشد البلوي
التخصص: الأدب والبلاغة
التخصص الدقيق: الأدب والنقد الحديث (النقد الروائي)
المستخلص: تبحث هذه الدراسة في تقانة (ما وراء القصّ) وتجلِّياتها في متون الروايات السعودية، وذلك من خلال الوقوف على ظاهرَتَي: قلق الكتابة وتمرُّد الشخصيات بوصفهما معْلَمَين بارزَين من معالم البنية الميتا قصيَّة الما بعد حداثية. وعلى الرغم من أنَّ كثيرًا من متون الروايات السعودية قد طُبِعَت بصبغةٍ ميتا قصيَّةٍ لافتة، إلا أنها لم تُدرس دراسةً علميَّةً مُستقِلَّةً في حدود ما أعلم؛ ولذا عزمتُ على اقتفاء أثرها، والكشف عن معالمها وأنماطها، واستجلاء هواجسها واستمطار غاياتها، متكئًا على المنهج الموضوعاتي في مقاربة النُّصوص المدروسة، ورصْد ثيماتها المهيمنة على نحوٍ إحصائيٍّ تأويليّ. وقد تضمَّنت عيّنة الدراسة أربع رواياتٍ سعودية روعي في اختيارها التنوُّع الذي يخدم أغراض البحث، والشمولية التي يُعوَّلُ عليها في الإجابة عن عددٍ من الأسئلة، لعلَّ من أهمها: كيف تمظهر الميتا قصّ في متون الروايات السعودية؟ وهل وُظِّف في المباني الحكائية بشكلٍ اعتباطيٍّ مجَّانيٍّ أم جاء مشحونًا بالهواجس والرؤى والدِّلالات؟ وهل تشكَّل عن وعيٍ، ما بعد حداثيّ، من لدن الروائيين السعوديين؟. وتأسيسًا على ذلك فقد نهضت الدراسة على مدخلٍ ومبحثين وخاتمة. قدَّمَ المدخلُ نبذةً مقتضبةً عن تقانة (ما وراء القصّ) في أصولها الغربية والعربية، ثم عَرَضَ لتعريفها وأشكالها، ورهاناتها الرؤيوية والتشكيلية. وتناول المبحث الأول قلق الكتابة وهموم التأليف وآلياته. أمَّا المبحث الثاني فقد تناول تمرُّد الشخصيات واعتراضها على مصائرها. وانتهت الدراسة بخاتمةٍ رصدتْ أبرز النتائج والتوصيات التي تُوُصِّلَ إليها.
Abstract: This study investigates the competence of metafiction and its manifestations in the texts of Saudi novels through monitoring two phenomena: anxiety of writing and characters’ rebellion as two prominent figures in the structure of postmodernism metafiction. Although lots of Saudi novels’ texts have been publish by metafiction style, they were not, according to my knowledge, scientifically studied in separate ways. So, I made my decision to track them, uncover their features and approaches, clarify their dark sides and show their goals depending upon the subjective method in order to approximate the studied texts and monitor their dominant themes statistically and interpretively. Study’s sample concluded four Saudi novels that were chosen carefully depending on their diversity that serves the purposes of research and depending on their comprehensiveness that leads to finding the answers to several questions most importantly are: How the metafiction was figured in Saudi novels’ texts? Were they functioned in narrative structures randomly and freely or were full with concerns, visions and semantics? Were they formed upon postmodernism awareness made by Saudi novelists? Upon these factors, the study was built upon an introduction, two sections and a conclusion. The introduction has presented a short brief of the competence of metafiction in their foreign and Arabic roots in addition to providing its definition, styles and visionary and formative bets. The first section handled the anxiety of writing in addition to composition’s worries and mechanisms. The second chapter handled characters’ rebellion and their opposition to their fates. The study ended with a conclusion that monitored the most prominent results and recommendations of the study.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة جامعة القصيم للعلوم العربية والإنسانية
دار النشر: مجلة جامعة القصيم للعلوم العربية والإنسانية
سنة النشر: 2021
تحويل التاريخ