تقييم نواتج التعلم للطلاب في نظام التعليم السعودي من منظور متعدد لأصحاب المصلحة
Title Assessing Students’ Learning Outcomes in the Saudi Education System from the Perspective of Various Stakeholders
الباحث الرئيس عبدالرحمن عوده مبارك البلادي
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: القيادة التربوية
المستخلص: يعد تقييم نواتج التعلم للطلاب جزءاً مهماً من النظام التعليمي. سعت هذه الدراسة لاستكشاف توجهات أصحاب المصلحة نحو السياسة الجديدة التي تركز على تقييم نواتج التعلم للطلاب. نوقشت طريقة التنفيذ وتأثير السياسة الجديدة على الميدان التربوي. ونظراً لأن هذه الدراسة استكشافية بطبيعتها، فقد استخدمت المنهج النوعي، والذي يتيح بجمع البيانات الثرية من خلال تحليل المستندات والمقابلات شبه المنظمة. تضمنت هذه الدراسة 13 مشاركاً، من بينهم خمسة مشرفين وستة مدراء ووكيلين. كشفت النتائج عما يلي: (1) توجد فجوة واسعة بين السياسات المكتوبة والممارسات الفعلية في الميدان، (2) كانت مشاركة مجتمع المدرسة محدودة في تنفيذ السياسات، (3) ضعف جودة اختبارات المشرفين التربويين، (4) هناك آثار إيجابية وسلبية ترتبط بالتعليم ومخرجات التعلم، (5) توجد العديد من العقبات التي يجب العمل على حلها. وأخيراً: تقدم هذه الدراسة العديد من التوصيات لتطوير عملية تقييم نواتج التعلم.
Abstract: Assessing students’ learning outcomes is a significant part of the education system. This study investigated the perspective of a new policy that focuses on assessing students’ learning outcomes. The method of implementation and the impact of the new policy were discussed. As this study was exploratory in nature, a qualitative research approach was applied using thematic analysis, which allowed for the compilation of rich data through document analysis and semi-structured interviews. This study recruited 13 participants, including five supervisors, six head teachers, and two deputies. Results revealed the following: (1) a wide gap between the policy and actual practice; (2) limited involvement of the school community; (3) supervisors’ examinations suffered from poor quality; (4) positive and negative impacts related to teaching and learning outcomes; and (5) several obstacles that needed to be resolved. Finally, this paper provides numerous recommendations to develop the process of assessing students’ learning outcomes.