البحث المتقدم

تأديب أبناء الخلفاء في العصر الأموي 41-132هـ (٦٦١م - ٧٤٩م) دراسة تاريخية حضارية.

Title Trainers of the Caliphs’ Children in the Umayyad Era 41 – 132 AH (661 – 749 CE) An Historical Civilizational Study.

الباحث الرئيس حسين هادي محمد العواجي
التخصص: التاريخ الإسلامي
التخصص الدقيق: التاريخ الإسلامي
المستخلص: ملخص البحث عنوان البحث: تأديب أبناء الخلفاء في العصر الأموي 41-132هـ (٦٦١م - ٧٤٩م) دراسة تاريخية حضارية. هذا البحث يسلط الضوء على مهنة التأديب، التي ظهرت لدى المسلمين وخاصة في العصر الأموي، حيث استحدث الخلفاء الأمويون نظام التأديب، وهو إحضار علماء خاصين في مختلف العلوم لتأديب وتعليم أبنائهم، فظهر عندهم مصطلح المؤدب حيث حرص الخلفاء الأمويون بأنفسهم على اختيار المؤدبين لأبنائهم، بل شاركوا في وضع المناهج والدروس الخاصة بتعليمهم بالتعاون مع المؤدبين، وكذلك الأساليب التربوية من التدرج في التعليم، واستخدام أسلوب القدوة والتلقين، وتنويع الدراسة واللعب، وأسلوب الترغيب والترهيب، ومتابعة الخلفاء لأبنائهم في سير العملية التعليمية، واستخدام أسلوب العقاب وكيفية تأديبهم سلوكيًا، وأخيرًا استخدام أسلوب قياس نواتج التعلم. وذلك من خلال وصايا الخلفاء لمؤدبي أولادهم، وتعتبر هذه الوصايا وثائق تربوية استفاد منها علماء التربية فيما بعد، حيث رسم فيها الخلفاء الأمويون لمؤدبي أولادهم المناهج التعليمية والتربية الأخلاقية والسلوكية والتربية الجسدية والصحية من أجل تأهيل أبناءهم فيما بعد للقيادة وتحمل المسؤولية إذا ما أسندت إليهم مناصب قيادية في الدولة. كما يسلط البحث الضوء على الطريقة والمعايير التي سلكها الخلفاء في اختيار من يعمل في هذه المهنة ، وكذلك سلط البحث الضوء على أماكن التأديب لأولاد الخلفاء، وكذلك أجور المؤدبين الذين يعملون في مهنة التأديب. ويتضمن منهج الدراسة اتباع المنهج الاستقرائي والتحليلي، ومن أبرز النتائج التي توصل لها هذا البحث أنه يمكن الإفادة من هذا البحث في النظريات التربوية الحديثة حيث أن الخلفاء الأميين قد سبقوا علماء التربية الحديثة في هذا المجال. الكلمات الافتتاحية: معنى التأديب، مناهج التأديب، أساليب التأديب، أماكن التأديب.
Abstract: Abstract Research title: Trainers of the Caliphs’ Children in the Umayyad Era 41 – 132 AH (661 – 749 CE) An Historical Civilizational Study. This research sheds light on the job of training that emerged in the Umayyad era, when the Umayyad caliphs introduced the system of training, which means presenting scholars specialized in various sciences in order to train and teach their children, which brought the term Muaddib (trainer) into limelight, as the Umayyad caliphs were personally eager at choosing the trainers for their children, and they even participated in designing the syllabi and the lessons meant to be taught to them in collaboration with the trainers, including the educational methodologies like gradualism in teaching, and the use the method of role-model and instruction, and diversifying studies and play, and the method of encouragement and warning, and how the caliphs monitored the progress of the teaching work, and the use of punishment approach and how they were punished behaviourally, and lastly, the use of the method of measurement of learning outcome. The research was done through the instructions of the caliphs for the trainers of their children, and these instructions are regarded educational documents that later benefitted scholars of education, as the Umayyad caliphs laid down for the trainers of their children a pedagogical and educational and ethical and behavioural and physical and health syllabi for the training of their children for leadership and responsibility bearing, in case they were later appointed into leadership positions in the state. The research also sheds light on the approach and standards used by the caliphs in choosing those who will took up this job, and it also highlighted the places of training these children of the caliphs, and the wages of the trainers that took up this job. It also include the study methodology which follows the inductive analytical methodology, and the most significant findings if the research include that it is possible to benefit from this research in the modern educational concepts, because the Umayyad caliphs have preceded the scholars of education in that regard. Keywords: Meaning of training, training syllabi, training methodologies, training places.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة مسالك للدراسات الشرعية واللغوية والإنسانية
دار النشر:
سنة النشر: 0
تحويل التاريخ