مؤدبو أولاد الخلفاء وأثرهم في العصر الأموي 41- 132هـ
Title Trainers of the Caliphs’ Children and their Impact in the Umayyad Era 41 – 132 AH
الباحث الرئيس حسين هادي محمد العواجي
التخصص: التاريخ الإسلامي
التخصص الدقيق: التاريخ الإسلامي
المستخلص: ملخص البحث
عنوان البحث: مؤدبو أولاد الخلفاء وأثرهم في العصر الأموي 41- 132ه.
هذا البحث يسلط الضوء على مهنة التأديب التي ظهرت في العصر الأموي، حيث استحدث الخلفاء الأمويون نظام التأديب، ويظهر عندهم مصطلح المؤدب وهو الذي يدرس أبناء الخاصة من الخلفاء والأمراء والأعيان. حيث حرص الخلفاء على استقدام واختيار أفضل العلماء من الفقهاء والمحدثين والنحاة والشعراء والخطباء لتأديب وتعليم أولادهم، وذلك من أجل تأهيلهم للمناصب القيادية في الدولة.
ولذلك كان ينتقى لأداء هذه المهمة خيرة رجال العصر علمًا وأدبًا وخلقًا لكي يرافقوا أبناءهم ويكتسبوا علمهم وأدبهم وسلوكهم، لذلك كان لهؤلاء المؤدبين أثر إيجابي كبير على أبناء الخلفاء سواء في الجوانب العلمية أو الخلقية أو السلوكية أو القيادية حتى في الجوانب العقدية والفكرية فظهر أثر ذلك على أبناء الخلفاء فصار منهم العلماء والخطباء والشعراء والقادة وبعضهم تأهل للخلافة وصاروا مؤهلين للحكم والإدارة وكانوا من المدافعين عن العقيدة الصحيحة ونكلوا بأصحاب الفرق الضالة، وكان الهدف من هذا البحث هو معرفة وإبراز هؤلاء المؤدبين وأثرهم على أولاد الخلفاء في جميع الجوانب، وذلك باتباع المنهج الاستقرائي والتحليلي.
الكلمات الافتتاحية: الفرق بين المؤدب والمعلم، تعريف المؤدبين في عهد كل خليفة، أثر المؤدبين على أبناء الخلفاء في الجوانب العلمية، وأثر المؤدبين في أبناء الخلفاء في الجوانب الأخرى.
Abstract: Abstract
Research title: Trainers of the Caliphs’ Children and their Impact in the Umayyad Era 41 – 132 AH.
This research sheds light on the job of training that emerged in the Umayyad era, when the Umayyad caliphs introduced the system of training, and the term Muaddib (trainer) came into limelight, who is the one that teaches the children of the elites like the caliphs, the princes, and other dignitaries. The caliphs were eager at inviting the best scholars among the jurists, the scholars of hadith, the grammarians, the poets, and the orators, to train their children, in order to prepare them for leadership positions in the state.
This was why those who were chosen for this role were the best men of the time in terms of knowledge, discipline and ethics, so that they keep the company of their children and that those children would take from their knowledge, discipline and ethics. Hence, those trainers had great positive impact on the children of the caliphs, whether in the area of knowledge, or ethics, or behaviour, or leadership, including the area of creed and thought, this had clear impact on the children of the caliphs, which led to having among them those who became scholars or orators or poets or leaders while some them became caliphs and became qualified for governance and administration, and they became among the protectors of the sound creed and deterred the adherents of the misguided sects. The aim behind this research is to know and introduce those trainers and their impact on the children of the caliphs in all areas, by following the inductive analytical methodology.
Keywords: Difference between trainer and teacher, definition of trainers in the era of each caliph, the impact of trainers on the children of the caliphs knowledge-wise, the impact of trainers on the children of the caliphs in other areas