Title The Position of the Poet on His First Divan An Analytical Study
الباحث الرئيس وليد خالد حامد الحازمي
التخصص: الأدب والبلاغة
التخصص الدقيق: الأدب والنقد
المستخلص: يهدف البحثُ إلى رصد موقف الشاعر تجاه ديوانه الأول؛ لما يمثّله الديوان الأول مِن أهمية كبيرةٍ في تكوين التجربة الإبداعية للشاعر، عبر استطلاعٍ تم توجيهه لعيّنة من الشعراء بلغ عددهم (38) شاعراً، وبلغت نسبة الاستجابة (61%)، وقد تكوّن البحثُ من مقدمة وأربعة مباحث، تضمنت المقدمةُ: أسباب اختيار الموضوع، ومنهج البحث، وعيّنة الدراسة، وخطة البحث، والدراسات السابقة، ثم المبحث الأول: مستوى اعتزاز الشاعر بالديوان الأول، ثم المبحث الثاني: المستوى الفني للديوان الأول، ثم المبحث الثالث: طباعة الديوان الأول، ثم المبحث الرابع: رؤية الشاعر تجاه مواقف الشعراء الآخرين من الديوان الأول، وانتهى البحثُ بخاتمة: تضمنت أهم نتائج البحث وتوصياته، ومنها:
- بلغ اعتزاز الشاعر بديوانه الأول ما نسبته (73.9%)، وهي نتيجةٌ تدل على تحقق مستوى مرتفع بالديوان الأول رغم جِدّة التجربة وما يصاحبها من ضعف وهنات.
- وافق الشعراء بما نسبته (44%) على وجود أخطاء فنية لا يشعرون بالرضا عنها في دواوينهم الأولى، ومن العوامل الفنية المؤثرة في ضعف رضا الشعراء عن دواوينهم الأولى وقوعهم في تقليد بعض الشعراء البارزين، واشتمال الديوان الأول لموضوعات غير مناسبة حالية، وهذه النتيجة تعكس مقدار التحولات الفكرية أو الاجتماعية أو النفسية للشاعر.
- بلغ مستوى رضا الشعراء عن عموم تجربة طباعة الديوان الأول ما نسبته (68%)، كما بلغت رغبة الشعراء بتضمين الديوان الأول ضمن الأعمال الكاملة ما نسبته (95%)، وبلغت احتمالية إعادة طباعة الديوان الأول منفرداً ما نسبته (61%).
وقد توصّلت الدراسةُ إلى عددٍ من التوصيات، من أهمها: التوصية بأهمية رفع مستويات التلقي النقدي المعاصر للديوان الأول، خاصةً وأن الديوان الأول لا يشكّل محور ارتكاز جاذبٍ للدراسات النقدية التي تهتم بالتجارب المكتملة أو الناضجة، مع غياب حركة نقدية تقوّم هذه الدواوين ليفيد منها عموم الشعراء، ولذلك أوصي بإنشاء مرصد نقدي يُعنَى برصد الدواوين الشعرية الصادرة كل عام داخل السعودية، ورصد عدد الدواوين الأولى منها، بما يسهم في توجيه الحركة النقدية لتقييم تجربة الديوان الأول وتقويمها، والتوصية بتفعيل دور الأندية والجمعيات الأدبية ذات العلاقة بتبنّي طباعة ونشر سلسلة إصدارات تختص بالديوان الأول، وتقديم التوجيه والإرشاد عند طباعة الديوان الأول.
Abstract: This research aims at observing the position of a poet towards his first divan, due to its great importance in forming the creativity experience of the poet, conducted through a questionnaire that was presented to a sample of poets that reach a total of (38) poets, and the percentage of responses received reached (61%). The research is made up of an introduction and four topics: the introduction includes: the topic rationale, the research methodology, the study sample, the research plan, and the literature review. The first topic: the level of the poet’s pride for his first divan, the second topic: the artistic level of the first divan, the thirst topic: printing the first divan, the fourth topic: the poet’s vision towards the position of other poets on his first divan, then the research concluded with a conclusion that includes the most significant findings of the research and its recommendations, which include:
- The percentage of the poet’s pride for his first divan reached (73.9%), which is a result that shows the achievement of a great level of pride towards the first divan, despite the novelty of experience and the accompanying weaknesses and shortfalls.
- The poets agree to a percentage of (44%) that there were technical errors that they feel are unsatisfactory in their first divans, and among the technical factors that led to those errors is trying to imitate some popular poets, and the first divan containing topics that are no more relevant currently, and this result mirrors the degree of ideological or social or psychological transformation of the poet.
- The level of the poets’ satisfaction on the generality of their printing of the first divan reached (68%), and the poets’ wish to include the first divan in the compilation of their complete works reached (95%), and the possibility of reprinting the first divan separately reached (61%).
The study concluded with a number of recommendations, the most significant of which include: recommending the importance of raising the level of modern critical reception of the first divan, most especially that the first divan does not constitute a central discourse that attracts critical studies that gives attention to the complimentary and complete experience, and with the absence of a critical movement that evaluates these divans, in order that the generality of poets’ benefit from them. This is why I recommend the establishment of a critical platform that gives attention to observing the poetic divans produced inside Saudi Arabia, and the observation of the numbers of the first divans, which will help in guiding the critical movement on the evaluation of the first divan experience and its assessment, and the recommendation of activating the role of literary clubs and societies related to the printing and distribution of series of publications dedicated to the first divan and presenting advice and guidance during the printing of the first divan.