دور مدارس التعليم العام في تفعيل مبادرة السعودية الخضراء
Title لThe role of public education schools in activating the “Saudi Green Initiative”.
الباحث الرئيس عبدالرحمن عوده مبارك البلادي
الباحثون المشاركون
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: القيادة التربوية
المستخلص: يهدف البحث إلى التعرف على دور مدارس التعليم العام في تفعيل مبادرة السعودية الخضراء. وأبرز التحديات التي تواجههم، والمقترحات لمواجهة التحديات في تفعيل مبادرة السعودية الخضراء بالمدارس، وقد تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، بتطبيق استبانة شارك فيها (640) من مديري، وكلاء، معلمي المدارس والمشرفين التربويين (رجالاً ونساءًا) بمنطقة المدينة المنورة ومنطقة حفر الباطن، وتطبيق الاستبانة كأداة للبحث على عينة عشوائية، حيث تكونت من (30) فقرة. وخلص البحث إلى مجموعة من النتائج كان من أهمها: (1) إن دور مدارس التعليم العام في تفعيل مبادرة السعودية الخضراء كان مرتفعاً بدرجة كبيرة جداً، و (2) أن درجة التحديات التي تواجه مدارس التعليم العام لتفعيل مبادرة "السعودية الخضراء كانت كبيرة، و (3) أن درجة الحلول المقترحة لتفعيل مبادرة "السعودية الخضراء" بمدارس التعليم العام كانت كبيرة جداً. وفي ضوء ما توصل إليه البحث من نتائج تم تقديم عدد من التوصيات أبرزها: (1) تنمية الاتجاهات الإيجابية نحو التربية البيئية لدى الطلبة وتعزيز اتجاههم نحوها. (2) دمج أنشطة المناهج الدراسية بأنشطة لا صفية عن التربية والوعي البيئي ليتم تفعيله بشكل يساعد على فهم الطلبة للمشكلات البيئية المحيطة. (3) تدريب الطلبة والمعلمين على برامج تعزز فهم الوعي البيئي وتساعد على تحقيق ذلك في المجتمع. (4) العمل على تبني المدارس برامج وأنشطة ضمن الخطة السنوية للمدرسة تدعم الوعي البيئي وتعزز مبادرة السعودية الخضراء. (5) إقامة المسابقات على مستوى المنطقة والمحافظات للتوعية بأهمية غرس الأشجار وفوائدها للبيئة
Abstract: The research aims to identify the role of public education schools in activating the “Saudi Green Initiative”. The most prominent challenges facing them, and proposals to confront challenges in activating the “Saudi Green Initiative” in schools. The study used the descriptive survey method, by applying a questionnaire was applied as a main tool for the data collection on a random sample, which consisted of (30) items. The sample of the study were (640) principals, deputies, teachers and educational supervisors (men and women) in the Al-Madinah Al-Munawwarah and Hafr Al-Batin regions. The research concluded with a set of results, the most important of which were: (1) that the role of public education schools in activating the “Saudi Green Initiative” was very high; (2) that the degree of challenges facing public education schools in activating the “Saudi Green Initiative” was great; and (3) the degree of proposed solutions to activate the “Saudi Green Initiative” in public education schools was very large. In light of the results of the research, a number of recommendations were presented, most notably: (1) developing positive attitudes towards environmental education among students and strengthening their attitude towards it. (2) Integrating curricular activities with extra-curricular activities on education and environmental awareness to be activated in a way that helps students understand the surrounding environmental problems. (3) Training students and teachers on programs of environmental awareness and help to achieve this in society. (4) Work on schools’ adoption of programs and activities within an integrated plan of partnership with the “Saudi Green Initiative”. (5) Organizing competitions at the level of the region and governorates to reais the awareness of tree planting and its benefits to the environment.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: المؤتمر الدولي التعليم والادوار المتجددة