البحث المتقدم

دور الثقافة الرقمية في تعزيز العملية التعليمية لدى طلاب الإعداد التربوي بالجامعة الإسلامية

Title Search title: The role of digital culture about promoting the educational process in students of educational preparation program at the Islamic University

الباحث الرئيس حسن محمد علي الزهراني
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: أصول تربية
المستخلص: المستخلص: هدفت الدراسة الحالية إلى بيان ما يمكن أن تقدمه التقنية الرقمية في تعزيز العملية التعليمية بجميع عناصرها ومكوناتها. كما هدفت إلى التعرف على دور المعارف الرقمية في تعزيز العملية التعليمية لدى طلاب الإعداد التربوي. وكذلك الكشف عن دور عمليات التعليم والتعلم الرقمي في تعزيز العملية التعليمية. والوقوف على دور البحث الرقمي والمكتبة الرقمية في تعزيز العملية التعليمية كذلك لدى طلاب الإعداد التربوي. وتتمثل أهمية البحث من خلال موضوع العصر وهو الثقافة الرقمية وكذلك المتغيرات من خلال الفيئة المستهدفة من طلاب الإعداد التربوي لطلاب المنح. وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي. وتكونت عينة الدراسة من جميع طلاب الإعداد التربوي البالغ عددهم (291) طالباً. وتم تصميم استبانة لتحقيق أهداف الدراسة، وتم استخدام الأساليب الإحصائية التالية: معامل ارتباط بيرسون، معامل ألفا كرونباخ، المتوسطات والانحرافات المعيارية، اختبار تحليل التباين أحادي الاتجاه لدراسة الفروق. وتوصلت الدراسة لعدد من النتائج من أهمها: تحقق دور الثقافة الرقمية في تعزيز العملية التعليمية لدى طلاب الإعداد التربوي، جاء محور التعليم والتعلم في مقدمة المحاور المتحققة، بمتوسط حسابي (4,00)، يليه محور المعارف الرقمية، بمتوسط حسابي((3.94، وأخيراً محور البحث العلمي واستخدام المكتبة الرقمية، بمتوسط حسابي (3.89). كشفت الدراسة بعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في دور الثقافة الرقمية في تعزيز العملية التعليمية لدى طلاب الإعداد التربوي تعزى لمتغيرات الدراسة. وأوصت الدراسة بعدد من الوصايا منه: دخال التقنية الرقمية كمتطلب عام لجميع طلاب الجامعة. وإقامة الدورات التدريبة للتعليم الرقمي لمنسوبي الجامعة من أعضاء هيئة التدريس ومن في حكمهم. وجعل يوم جامعي للتثقيف الرقمي. الكلمات المفتاحة: الثقافة الرقمية، العملية التعليمية، طلاب الإعداد التربوي.
Abstract: Abstract . Aims of the research: The objective of the this study is to demonstrate what digital technology can offer in strengthening the educational process in all its components. It also aimed to recognize the role of digital knowledge in promoting the educational process among students in educational preparation program, reveal the role of E-learning processes in promoting the educational process, and also identify the role of E-research and the digital library in promoting the educational process among the students of educational preparation program. Importance of research: The importance of this study is that e-learning is the contemporary teaching method, and as well as variables through the target group of students in the educational preparation program of scholarship students. Research curriculum: Descriptive Approach (Scan Descriptor) Sample Study: The study sample consisted of all students in educational preparation 291 students. Search tools: A resolution was designed to achieve the objectives of the study. statistical methods: Pearson correlation factor, Cronbach’s Alpha, Averages and standard deviations, One-way contrast analysis test to study differences. Major research results: The role of digital culture in promoting the educational process of students in educational preparation has been realized, The focus of teaching and learning is at the top of the achieved axis, with an average arithmetic (4.00), followed by the axis of digital knowledge, with an average arithmetic (3.94) and, finally, scientific research and the use of the digital library, with an average arithmetic (3.89). The study revealed that there are no statistically significant differences in the role of digital culture in promoting the educational process among students in educational preparation due to the variables of the study. The study recommended a number of wills, including: Introduction of digital technology as a general requirement for all university students, Establishment of digital education courses for faculty and faculty members of the University, And make a college day for digital education. Keywords: Digital Culture, Educational Process, Educational Preparation's Students
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة كلية التربية جامعة عين شمس
دار النشر:
سنة النشر: 0
تحويل التاريخ