البحث المتقدم

الابعاد التربوية لمهرجان الثقافات والشعوب بالجامعة الإسلامية من وجهة نظر طلاب المنح بها

Title The educational dimensions of the Festival of Cultures and Peoples at the Islamic University

الباحث الرئيس حسن محمد علي الزهراني
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: أصول تربية
المستخلص: مستخلص الدراسة هدفت الدراسة إلى الكشف على الأبعاد التربوية لمهرجان الثقافات والشعوب من وجهة نظر طلاب المنح بالجامعة الإسلامية. والكشف عما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a ≤ 0.05) بين المتوسطات الحسابية لتقديرات طلاب المنح بالجامعة الإسلامية للأبعاد التربوية لمهرجان الثقافات والشعوب تعزى لمتغيرات الدراسة (الكلية، المستوى الدراسي، القارة). واستخدم الباحث المنهج الوصفي، وذلك من خلال تطبيق أداة الدراسة الاستبانة على عينة الدراسة المكونة من (139) طالب من طلاب المنح الملتحقين ببرنامج الإعداد التربوي لتحقيق أهداف الدراسة، وأسفرت الدراسة عن النتائج التالية: تحقق الأبعاد التربوية لمهرجان ثقافات الشعوب بالجامعة الإسلامية بالمدينة من وجهة نظر طلاب المنح بدرجة كبيرة جداً، بمتوسط حسابي(4.24).جاء البعد الوطني في مقدمة الأبعاد التربوية المتحققة، بمتوسط حسابي (4.29)، يليه البعد الثقافي، بمتوسط حسابي((4.26، ثم البعد الأخلاقي، بمتوسط حسابي ((4.21، وأخيراً البعد الاجتماعي، بمتوسط حسابي (4.19).تمثلت أبرز الأبعاد الأخلاقية لمهرجان ثقافات الشعوب بالجامعة في تنمية المهرجان في نفوس طلاب الجامعة حب الاطلاع والمعرفة من خلال تنوع الثقافات. وتمثلت أقلها في تأكيد المهرجان على أهمية تقبل النقد بصدر رحب. الكلمات المفتاحة: الأبعاد التربوية، الثقافات الشعوب.
Abstract: The current study aimed at identifying the educational dimensions of the Festival of peoples' cultures from the point of view of scholarship students at the Islamic University, as well as to reveal whether there are statistically significant differences at the level (α ≤ 0.05) between the arithmetic averages of the scholarship students’ estimates at the Islamic University of the educational dimensions of the Festival of peoples' cultures due to the study variables (Faculty, academic level, continent). To achieve the goal of the study, the researcher relied on descriptive approach by applying the questionnaire to the study sample consisting of (139) scholarship students enrolled in the educational preparation program to find out their point of view. After applying the field side, the study resulted several results, the most important of which are the following: The educational dimensions of the Festival of peoples' cultures at the Islamic University in Madinah were realized from the point of view of the scholarship students to a very large degree, with an average of (4.24). 4.29), followed by the cultural dimension, with an arithmetic mean (4.26), the moral dimension, with an arithmetic mean (4.21), then the social dimension, with an arithmetic mean (4.19). The most prominent ethical dimensions of the Festival of peoples' cultures at the university were the development of the festival among university students love of reading and knowledge through the diversity of cultures. The least dimension was the festival's emphasis on the importance of accepting constructive criticism without being embarrassed. Keywords: educational dimensions– cultures and peoples.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجملة الجامعة الإسلامية للعلوم التربوية والاجتماعية
دار النشر: مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم العربية والاجتماعية
سنة النشر: 0
تحويل التاريخ