دور الفرق الرشيقة في فاعلية التعليم عن بعد في الجامعات السعودية خلال ازمة وباء كورونا المستجد: دراسة نوعية
Title The Role of Agile Teams in the Delivery of Distance Education in Saudi Universities Amid the COVID-19 Crisis: Qualitative Data Analysis
الباحث الرئيس سامي غزاي نافع السلمي
الباحثون المشاركون
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: القيادة والإدارة التربوية
المستخلص: الهدف من هذه الدراسة هو التحقيق في دور الفرق الرشيقة في تقديم خدمات التعليم العالي السعودي وسط أزمة
COVID-19.
يسمح التصميم النوعي لهذه الدراسة بأداة مفتوحة لجمع بيانات محددة من خلال عملية مقابلة شبه منظمة وتحليل البيانات الموضوعي. توظف الدراسة استراتيجية هادفة لأخذ العينات حيث يتم إدارة الارتباطات المباشرة بين المؤلف والمشاركين . لذلك تقوم الدراسة بتحليل البيانات بشكل استقرائي وتقرير النتائج حيث يتم تحديد الرموز وتحديد الأنماط وإنشاء السمات. الموضوع الأول هو أن مستقبل التعليم العالي السعودي يركز على المتعلم. الموضوع الثاني هو أن قيمة الفرق و تزداد في مستوى التعقيد التشغيلي للتعليم عن بعد. الموضوع الثالث هو أن أزمة
COVID-19
تركت تأثيرًا دائمًا على طريقة تقديم التعليم العالي. المحور الرابع هو أن ميزات المرونة والقدرة على التكيف والاستجابة مرغوبة للغاية في مؤسسات التعليم العالي السعودية. الموضوع الخامس والأخير هو الإمكانات الكبيرة لفرق الرشاقة في تقديم التعليم عن بعد لتعزيز القدرة التنافسية لسوق العمل لدى المتعلمين مع زيادة إحساسهم بالمواطنة المسؤولة. تشير الدراسة إلى أن فرق الرشاقة لديها إمكانات كبيرة في تقديم خدمات التعليم العالي السعودي.
Abstract: The objective of this study is to investigate the role of agile teams in the service delivery of
Saudi higher education amid the COVID-19 crisis. The qualitative design of this study allows
for an open-ended data collection instrument defined by a semi-structured interview process
and thematic data analysis. The study employs a purposive strategy to sampling whereby
direct engagements are administered between the author and individual participants. The study
therefore analyzes data inductively and reports results where codes are defined, patterns are
identified, and themes are generated. The first theme is that the future of Saudi higher education
is learner-focused. The second theme is that the value of agile teams increases in the level
of operational complexity of distance education. The third theme is that the COVID-19 crisis
has left a permanent impact on the way higher education is delivered. The fourth theme is that
the agility features of adaptability and responsiveness are highly desirable in Saudi higher
education settings. The fifth and the last theme is the great potential for agile teams in the delivery
of distance education to enhance learners’ labor market competitiveness while augmenting their
sense of responsible citizenship. The study implies that agile teams have great potential in
the service delivery of Saudi higher education.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: International Journal of Education & Literacy Studies