العوامل المحفزة لتعلم اللغة العربية كلغة ثانية في المملكة العربية السعودية
Title Motivational Factors for Learning Arabic as a Second Language Abroad in Saudi Arabia
الباحث الرئيس سلطان عبدالعزيز عيد الملحس
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
التخصص الدقيق: تعليم اللغة العربية لغير الناطقين
المستخلص: هدف البحث إلى دراسة دوافع وآراء متعددي الجنسيات فيما يتعلق بتعلم اللغة العربية كلغة ثانية.
حاولت الدراسة الوقوف على آراء الطالب تجاه تعلم اللغة الثانية بشكل عام واللغة العربية بشكل
خاص. كما هدفت الدراسة إلى التعرف على المواقف التحفيزية لدى الطالب نحو تعلم اللغة
العربية باعتبارها لغة ثانية. عالوة على ذلك، سعت الدراسة إلى تسليط الضوء على دافع الطالب
للدراسة في الخارج وتحديدا في المملكة العربية السعودية. تم استخدام استبانة مكونة من أربعة
محاور. أظهرت نتائج الدراسة أن المشاركين لديهم مس تويات عالية من الحماس والمواقف
اإليجابية تجاه اللغات األجنبية، كما أوضحت الدراسة بأن المشاركين لديهم مواقف إيجابية للغاية
تجاه اللغة العربية.
أما فيما يتعلق بالتحفيز، فقد كان المشاركون متحمسين بشكل فعال لتعلم اللغة العربية ألسباب
عديدة، مثل تعلم القران وفهم اإلسالم .
Abstract: The objective of this research is to examine the opinions and motivations of multinational students with regard to learning Arabic as a second language.
The study tries to examine students’ opinions towards learning second
language in general, and Arabic in particular. The study also aims to
investigate motivational attitudes of students in learning Arabic as a second
language. Moreover, the study seeks to highlights students’ motivation
towards studying abroad in Saudi Arabia in particular. In order to collect
data from participants, the survey has been used. The results show that
participants of this study have high levels of enthusiasm and positive
attitudes towards foreign languages, and they have highly positive attitudes
towards the Arabic language. As for motivation, participants were
effectively motivated to learn Arabic for many reasons, such as learning
Islam and make friendships with Arabs