البحث المتقدم

سلوك الصدم لأعمدة وأرصفة الجسورالخرسانيه المسلحه لتصادم المركبات

Title Impact Behavior of Bridge RC Columns and Piers under Vehicular Collision

الباحث الرئيس عايد عيد حمود اللقماني

الباحثون المشاركون

التخصص: الهندسة المدنية
التخصص الدقيق: هندسة مدنية (إنشاءات و أساسات و بيئة)
المستخلص: • موضوع البحث أو مشكلته مع بيان الفجوة العلمية المراد سدها (الهدف من البحث). كان هناك اهتمام متزايد في العقود القليلة الماضية بين مجتمع الهندسة لفهم سلوك الهياكل الخرسانية المسلحة المكشوفة للأحمال الشديدة بسبب الانفجار والتأثير. على الرغم من أن هذه الأحمال الديناميكية الشديدة العابرة نادرة في حدوث معظم الهياكل، فإن تأثيرها يمكن أن يؤدي إلى فشل الهيكل الكارثي والفاجئ. العناصر الهيكلية للجسور هي الأكثر توقيعا لهذه الأحمال العرضية. • أبرز نتائج البحث مع تعليق مختصر عن الإضافة العلمية التي حققتها تلك النتائج (المنهج و النتائج). ومع ذلك، فإن أعمدة وأرصفة الجسور هي الأكثر أهمية وجوقة لهذه الأنواع من الحملات، وبالتالي، في هذا التحقيق تم إجراء تحقيق رقمي مفصل الذي استخدم في البداية البيانات التجريبية للدراسة المنشورة للأعمده الخرسانية المسلحه بموجب التأثير على التحقق من صحة نماذج العناصر المحدودة، ومن ثم تم توسيعها بعد ذلك لدراسة عدد المعلمات (النسبة المئوية للتسليح الطولي، قوة الضغط للخرسانة، سرعة الإصطدام، وتباعد الركاب) والتي قد تؤثر على سلوك تأثير الأعمدة الخرسانية المسلحة. بعد ذلك تم استخدام نموذج رصيف نموذجي من أرصفة الخرسانة المسلحه للتحقيق في تصادم المركبات. بناء على التحقيق العددي التفصيلي، وجد أن النسبة المئوية للتسليح تؤثر بشكل كبير على قوة الإصطدام بشكل كبير، ومع ذلك، فقد وجد أن قوة ضغط الخرسانة وتباعد الكانات ليس لها تأثير كبير على قوة الإصطدام. • أبرز التطبيقات أو الجهات المستفيدة من تلك النتائج. هذه الدراسه ونتائجها مفيده للبلديات ومكاتب التصميم الهندسي بالمملكه العربيه السعوديه
Abstract: • The research topic or its problem with an indication of the scientific gap to be treated (Aim of Research). There has been a growing interest in the past few decades among the engineering community to understand the behaviour of reinforced concrete structures exposed to severe loads due to blast and impact. Although these severe transient dynamic loads are rare in occurrence for most structures, their effect can result in catastrophic and sudden structural failure. The structural elements of the bridges are most venerable to these accidental loadings. • The most prominent results of the research with a brief comment about the scientific addition that the results achieved (Methodology & Results). However, the piers are most critical and venerable to these kinds of loadings, therefore, in this investigation a detailed numerical investigation have been carried out which initially used the experimental data of published study of RC columns under impact to validate the Finite Element (FE) models, which is then extended to study the number of parameters (percentage of the longitudinal reinforcement, compressive strength of concrete (𝑓𝑐′), impact velocity and, stirrups spacing) which may influence the impact behaviour of the RC columns. Following this a typical RC pier full scale model has been used to investigate the vehicular collision. Based on the detailed numerical investigation, it was found that the percentage of steel significantly influence the impact force, however, compressive strength of concrete and stirrup spacing was found to have no significant influence on the impact force. • The most prominent applications or beneficiaries from the results. This study and its results are useful for the municipalities and engineering design offices in the Kingdom of Saudi Arabia.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: Jazan University Journal
دار النشر:
سنة النشر: 2021
تحويل التاريخ