واقع استخدام تطبيقات الهواتف الذكية في تعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية من وجهة نظر المعلمين.
Title The reality of smartphone applications use in Arabic Teaching for Non Arabic Speakers at Arabic Teaching Institute for Non-Native Speakers in the Islamic University in teachers’ point of view.
الباحث الرئيس تركي عبدالعزيز عبدالله الملحم
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
التخصص الدقيق: مناهج وطرق تدريس اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى
المستخلص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام تطبيقات الهواتف الذكية في تعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية من وجهة نظر المعلمين، ولتحقيق هذا تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة الدراسة من (60) معلم وعضو هيئة تدريس في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية ، وتم اختيارهم بطريقة عشوائية، واستخدمت الاستبانة كأدوات لجمع البيانات، تم تحليل بيانات الدراسة باستخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية هي: المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، معامل ارتباط بيرسون، معامل ألفا كرونباخ، واحتبار(ت) للعينات المستقلة وأظهرت نتائج الدراسة أن أعضاء هيئة التدريس في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية وافقوا بدرجة متوسطة على توظيف الهواتف الذكية في تدريس اللغة العربية، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (05,0) في استخدام تطبيقات الهواتف الذكية في تعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى تعزي لمتغير الدرجة العلمية (معلم – عضو هيئة تدريس)، وذلك لصالح أعضاء هيئة التدريس، ومتغير التخصص (تربوي – غير تربوي)، وذلك لصالح الحاصلين على مؤهل تربوي، و متغير الدورات التدريبية (حاصل على تدريب - لم يحصل على تدريب)، وذلك لصالح الحاصلين على تدريب، ومتغير الخبرات التدريسية (5) سنوت إلى (10) سنوات - أكثر من (10) سنوات)، وذلك لصالح الخبرات التدريسية أكثر من (10) سنوات).
Abstract: This study aimed to find out the fact of smartphone applications use in Arabic teaching for Non Arabic speakers at Arabic Teaching Institute for Non Native Speakers in the Islamic University in teachers’ point of view. To achieve this objective, the analytical descriptive method was used. The study sample was formed from 60 teachers and faculty members at Arabic Teaching Institute for Non Native Speakers in the Islamic University and they were selected randomly. The questionnaire was used as tools to collect data and the study data was analyzed using a set of statistical methods. Like: Arithmetic Averages, Standard Deviations, Coefficient of Pearson Correlation, Cronbach’s alpha coefficient, Independent Samples Tests. The study results declared that the faculty members of Arabic Teaching Institute for Non Native Speakers in the Islamic University agreed with medium level to employment of smartphones in Arabic teaching. There are statistically significant differences at the level of 0.05 in the use of smartphone applications in Arabic teaching for Non Arabic Speakers which are consoled to variable scientific degree (teacher - faculty member). It is in favor of faculty members and the specialization variable (educational - non educational). It is in favor of an educational qualification and the training course variable (trained - untrained).it is in favor of trained, and the variable of teaching experiences from 5 years to 10 years or more than 10 years. It is in favor of teaching experiences for more than (10) years.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: المجلة العلمية بكلية التربية في جامعة أسيوط