تطوير محتوى مقررات العلوم الشرعية في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة في ضوء مفاهيم الأمن الفكري
Title Developing The Content of Islamic Studies Courses at Arabic Language Teaching Institution for Non-Speakers at The Islamic University in Medina in Consideration of The Intellectual Security Concepts
الباحث الرئيس احمد محمد احمد شيخ
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: تربية إسلامية
المستخلص: هدف هذا البحث إلى تطوير محتوى مقررات العلوم الشرعية في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة في ضوء مفاهيم الأمن الفكري، وتطلب ذلك:
• إعداد قائمة بمفاهيم الأمن الفكري اللازم توافرها في محتوى مقررات العلوم الشرعية في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، وتحليل محتوى هذه المقررات؛ لقياس مدى توافر مفاهيم الأمن الفكري فيها، حتى يتم وضع تصور مقترح لتطويرها بناء على مفاهيم الأمن الفكري.
واستخدام الباحث المنهج الوصفي التحليلي، واختار محتوى مقرر الحديث والفقه المستوى الثالث؛ وذلك لعدم وجوده في المستوى الأول والثاني والرابع، ومحتوى مقرر السيرة النبوية المستوى الثالث؛ وذلك لعدم وجوده في المستوى الأول والثاني والرابع، ومحتوى مقرر التوحيد المستوى الثالث والرابع؛ وذلك لعدم وجوده في المستوى الأول والثاني، ومحتوى مقرر التفسير المستوى الرابع؛ وذلك لعدم وجوده في المستوى الأول والثاني والثالث، ومحتوى مقرر تاريخ الخلفاء الراشدين المستوى الرابع؛ وذلك لعدم وجوده في المستوى الأول والثاني والثالث.
وقد توصل البحث إلى:
• قائمة مفاهيم الأمن الفكري اللازم توافرها في محتوى مقررات العلوم الشرعية في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة ، تضمنت (4) مفاهيم، انبثق عنها (47) متطلباً.
• توافرت مفاهيم الأمن الفكري في محتوى مقررات العلوم الشرعية في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة بشكل ضعيف إجمالاً، حيث بلغت نسبتها في كافة المقررات 3.5، وقد تحققت بنسبة أكبر في مقرر تاريخ الخلفاء الراشدين بنسبة 1.2، ثم مقرر التوحيد للمستوى الرابع بنسبة 0.6، ثم في مقرري التوحيد والسيرة النبوية للمستوى الثالث بنسبة 0.4، وأخيراً في مقررات الحديث والفقه للمستوى الثالث والتفسير للمستوى الرابع بنسبة 0.3.
• شمل التصور المقترح على عدد من نقاط التطوير في محتوى مقررات العلوم الشرعية في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة من جميع النواحي.
Abstract: Research title: Developing the content of Islamic studies courses at Arabic language teaching institution for non-speakers at the Islamic university in Medina in consideration of the intellectual security concepts.
Prepared: Dr. Ahmed Mohammed Ahmed Sheikh
This research aimed to develop the content of Islamic studies courses at Arabic language teaching institution for non-speakers at the Islamic university in Medina in consideration of the intellectual security concepts which required:
• Creating a list contains the required intellectual security concepts which need to be available at the Institute of Arabic language education for non-speakers at Islamic university in Medina city. Afterward, analyzing the content of the courses to measure the availability of these concepts to establish a suggested proposal to develop the courses in consideration of intellectual security concepts.
The researcher adopted the analytic descriptive method. In addition, the researcher selected the content of the third level of Hadith and Fiqh courses as these courses do not exist in the first, second, and fourth levels. Additionally, the researcher selected the content of the third level of the Prophetic biography course as it does not exist in the first, second, and fourth levels. The researcher also selected the content of the third and fourth levels of the Tauhîd course as it does not exist in the first and second levels. Besides, the researcher selected the content of the fourth level of the commentary of the Quran and the content of the fourth level of the history of the rightly guided Caliphs courses as they do not exist in the first, second, and third levels.
The researcher concluded it to:
• A list of the required intellectual security concepts which need to be available at the Institute of Arabic language education for non-speakers at Islamic university in Medina city which consists of four concepts contains 47 requirements.
• The concepts of intellectual security existed poorly as a whole in the Islamic studies courses at the Institute of Arabic language education for non-speakers at Islamic university in Medina city. Approximately, reached 3.5 percent in all courses. A higher percent existed in the history of the rightly guided Caliphs as it reached 1.2, followed by the fourth level of Tauhîd course as it reached 0.6. It reached 0.4 percent for the third of both Tauhîd and Prophetic biography courses, finally, it reached 0.3 percent in the third level of Hadith, Fiqh, and commentary of Quran courses.
• The suggested proposed contained some points considering the development of the content of Islamic studies courses at the Institute of Arabic language education for non-speakers at Islamic university in Medina city in all aspects.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية