التحليل السيميائي لعناصر الثقافة السعودية في مقررات اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية للصف الثاني ثانوي
Title Semiotic Analysis of Saudi culture factors in English as a Foreign Language Textbooks for the Second Grade of Secondary School
الباحث الرئيس عبدالله عبدالمحسن سعد العمري الحربي
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: المناهج وطرق التدريس
المستخلص: هدفت هذه الدراسة إلى تحليل مستوى تمثيل المحتوى الثقافي الوطني السعودي في مقرر اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية للصف الثاني الثانوي. استخدمت الدراسة منهج بحثي خلط بين أسلوب البحث الكيفي والكمي اعتمادا على المبادئ الأساسية للتحليل السيميائي. حيث تم تحليل محتوى المقرر لأربعة محاور هي: منتجات الثقافة، وممارسات الثقافة والمنظور الثقافي، والشخصيات العادية والمشهورة والمؤثرة في الثقافة المحلية. أظهرت نتائج البحث أن مقررات اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية للصف الثاني ثانوي تحتوي على قدر غير كافٍ متعلق بالثقافة المحلية السعودية، حيث وجد أن مجموع المحتوى الممثل للثقافة الوطنية السعودية نسبته (30.2%)، مقابل (69.8%)، للمحتوى الثقافي الدولي. وبناء على هذه النتائج أوصت الدراسة بضرورة إعادة النظر في تطوير محتوى مقرر اللغة الإنجليزية للصف الثاني ثانوي (Mega Goal 3&4) للموازنة في التمثيل الثقافي لمحتواه بين المحلية والدولية بشكل تتحقق فيه الأهداف التربوية المرغوبة إضافة لتعلم اللغة الإنجليزية.
Abstract: This study aimed to analyze the level of representation of the Saudi national cultural content in the EFL textbook for the second grade of secondary school. The study used a research method that mixed qualitative and quantitative research methods based on the basic principles of semiotic analysis. The course content was analyzed for four axes: the products of culture, the practices of culture and the cultural perspective, and the ordinary, famous, and influential personalities in the local culture. The results of the research showed a course of English as a foreign language for the second secondary grade contains insufficient content related to the local Saudi culture, where it was found that the total content representing the Saudi national culture was (30.2%), compared to (69.8%), for the international cultural content. Based on these results, the study recommended the need to reconsider the development of the English language course content for the second grade in secondary school (Mega Goal 3&4) to balance the cultural representation of its content between local and international in a way that achieves the desired educational goals in addition to learning the English language.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة جامعة الملك خالد للعلوم التربوية