البحث المتقدم

فاعلية برنامج قائم على تقنية البودكاست التعليمي في تنمية مهارات الوعي بالثنائيات الصوتية المتشابهة لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى

Title The effectiveness of a program based on educational podcast technology in developing awareness of similar phonemic binaries among learners of Arabic speaking other languages

الباحث الرئيس ابوالدهب البدري علي ابوالدهب

الباحثون المشاركون

التخصص: التربية
التخصص الدقيق: تعليم للغة العربية الناطقين بلغات أخرى
المستخلص: استهدفت الدراسة التحقق من فاعلية برنامج قائم على تقنية البودكاست التعليمي في تنمية مهارات الوعي بالثنائيات الصوتية المتشابهة لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى؛ ولتحقيق الهدف السابق استخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وتكونت عيّنة البحث من (40) طالباً في المستوى الثاني ببرنامج الإعداد اللغوي في معهد تعليم اللغة العربية في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة قسمت إلى مجموعتين: تجريبية (20) طالباً وضابطة (20) طالباً. وأُعدت قائمة بالثنائيات الصوتية المتشابهة التي تمثل صعوبة على هؤلاء المتعلمين، وبرنامج قائم على استخدام تقنية البودكاست التعليمي في تنمية مهارات الوعي بهذه الأصوات، واختبار لقياس مهارات الوعي بالتمييز السمعي للثنائيات الصوتية المتشابهة، وبطاقة ملاحظة لقياس أداء المتعلمين في نطق هذه الثنائيات الصوتية المتشابهة. وأسفرت نتائج الدراسة عن فعالية البودكاست التعليمي في تنمية مهارات الوعي بالتمييز السمعي للثنائيات الصوتية المتشابهة ونطقاً لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى من خلال وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي أداء طلاب المجموعتين: التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الوعي بالتمييز السمعي للثنائيات الصوتية المتشابهة لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة عند مستوى (0.05) في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة قياس أداء المتعلمين في نطق هذه الثنائيات الصوتية المتشابهة لصالح المجموعة التجريبية، وفي ضوء هذه النتائج قدّم الباحثان مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة.
Abstract: The study aimed to verify the effectiveness of a program based on educational podcast technology in developing awareness of similar phonemic binaries among learners of Arabic who speak other languages. To achieve the previous goal, the study used the quasi-experimental approach, and the research sample consisted of (40) students in the second level of the language preparation program at the Institute of Arabic Language Teaching at the Islamic University of Madinah, divided into two groups: experimental (20) students and control (20) students. A list of similar phonemic pairs that represent difficulty for these learners, a program based on the use of educational podcast technology to develop awareness of these sounds, a test to measure awareness of similar phonemic pairs, and an observation card to measure learners' performance in pronouncing these similar phonemic pairs was prepared. The study used the quasi-experimental approach, and the research sample consisted of (40) students in the second level of the language preparation program at the Institute of Arabic Language Teaching at the Islamic University of Madinah, divided into two groups: experimental (20) students and control (20) students. The results of the study revealed the effectiveness of the educational podcast in developing awareness of similar phonemic binaries skills, listening and speaking among Arabic language learners who speak other languages through the presence of a statistically significant difference at the level (0.05) between the average performance of the students of the two groups: experimental and control in the post application to test binaries awareness skills. Similar phonemic listening in favor of the experimental group, and there is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the experimental and control groups at the level (0.05) in the post application of the observation card to measure the performance of learners in pronouncing these similar phonemic binaries in favor of the experimental group. In light of these results, the researchers presented a set of recommendations and proposed research.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم:
دار النشر:
سنة النشر: 0
تحويل التاريخ