البحث المتقدم

فاعلية استراتيجية التفكير المتشعب في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى

Title فاعلية استراتيجية التفكير المتشعب في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى The Effectiveness of “Divergent Thinking” Strategy in Developing the Skills of Reading and Comprehension among Learners of Arabic language from Non-Native Speakers

الباحث الرئيس خالد هديبان هلال الحربي
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
التخصص الدقيق: مناهج وطرق تدريس اللغة العربية لغير الناطقين بها
المستخلص: هدف البحث إلى إعداد قائمة بمهارات الفهم القرائي اللازمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى, وتحديد مدى توافر مهارات الفهم القرائي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى, وقياس فاعلية استراتيجية التفكير المتشعب في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى. وتتحدد مشكلة البحث في الأسئلة التالي: 1- ما مهارات الفهم القرائي اللازمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى؟ 2- ما مدى توافر مهارات الفهم القرائي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى؟ 3- ما فاعلية استراتيجية التفكير المتشعب في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى؟ استخدم الباحث المنهج شبة التجريبي, كما تم استخدام التصميم التجريبي ذا المجموعة الواحدة مع التطبيقين القبلي, والبعدي, ولتحقيق هدف البحث تم إعداد استبانة لمهارات الفهم القرائي اللازمة لمتعلمي اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى. وإعداد اختبار قياس مهارات الفهم القرائي وبلغ عدد عينة البحث (27) طالباً من طلاب المستوى الرابع بمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية. ومن أهم نتائج البحث التوصل إلى قائمة مهارات الفهم القرائي المناسبة لمتعلمي اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى, ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المتعلمين في التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي. وهذا يؤكد أن استخدام استراتيجية التفكير المتشعب قد أدى إلى ظهور فروق ذات دلالة إحصائية في مهارات الفهم القرائي لدى متعلمي اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى. وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها قدم الباحث عدد من التوصيات والمقترحات التي قد تسهم في تنمية مهارات الفهم القرائي.
Abstract: The effectiveness of cross-thinking strategy in developing reading comprehension skills among Arabic language learners speaking in other languages. The research aimed to prepare a list of reading comprehension skills necessary for Arabic language learners speaking in other languages, and to determine the availability of reading comprehension skills for Arabic language learners speaking in other languages, and to measure the effectiveness of cross-thinking strategy in developing reading comprehension skills for Arabic language learners speaking in other languages. The research problem is determined in the following questions: 1- What are the reading comprehension skills necessary for Arabic language learners speaking other languages? 2- What is the availability of reading comprehension skills for Arabic language learners speaking in other languages? 3-What is the effectiveness of the forked thinking strategy in developing reading comprehension skills among Arabic language learners who speak other languages? The researcher used the semi-experimental approach, and the one-group experimental design was used with the pre and post applications, and to achieve the research goal a questionnaire was prepared for the reading comprehension skills necessary for Arabic language learners for speakers of other languages. And preparing a test for measuring reading comprehension skills. The number of the research sample reached (27) students from the fourth level students at the Institute of Teaching Arabic Language to non-speakers of the Islamic University. Among the most important results of the research is to arrive at a list of reading comprehension skills appropriate for Arabic language learners for speakers of other languages, and the presence of statistically significant differences between the average levels of learners in the pre and post applications in favor of post application. This confirms that the use of forked thinking strategy has led to the emergence of statistically significant differences in reading comprehension skills among Arabic language learners of speakers of other languages. In the light of the results reached, the researcher presented a number of recommendations and proposals that may contribute to developing reading comprehension skills. Key words: effectiveness - crossed thinking - reading comprehension - speaking other languages
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: المجلة العلمية بكلية التربية جامعة أسيوط
دار النشر:
سنة النشر: 2015
تحويل التاريخ