البحث المتقدم

الأَحَادِيثُ التي نَصَّ الحَاكِمُ في مُسْتَدْرَكِهِ عَلى أَنَّهُ لا عِلَّةَ لَها وَهيَ مُعَلَّةٌ فِي كِتَابِ الإيمَانِ جَمْعًا وَدِرَاسَةً

Title Defective Hadiths that Al-Hakem Proved True in Al-Musterek، Investigation and Inforamation Gathering Gathering

الباحث الرئيس صالح عبدالله علي عسيري
التخصص: فقه السنة
التخصص الدقيق: كلية الحديث
المستخلص: مستخلص البحث • موضوع البحث: الأحاديث التي نصَّ الحاكم في مُسْتدركه على أنَّه لا عِلَّةَ لها وهي مُعَلَّةٌ في كتاب الإيمان. • مشكلة البحث: مفهوم العلة عند الحاكم، ونفيها في أحاديث كتابه: س1: ما مقصود الحاكم بإثبات العلة ونفيها ؟. س2: هل العلل التي نفاها قادحة أم غير قادحة ؟ وهل هي ظاهرة أم خفية ؟ وهل هي في الإسناد أو المتن ؟. س3: هل سبقه أحد من النقاد بنفي هذه العلل أو إثباتها ؟ وهل تبعه أحد في نفي عللها أم أنَّه انتقد في ذلك ؟. • منهج البحث: اتَّبعتُ في أحاديث الدراسة عِدَّةِ مناهج: المنهج الاستقرائي، ثم المنهج التحليلي، ثم المنهج النقدي. • أهم نتائج البحث: 1_ بلغ عدد الأحاديث التي نفى الحاكم علتها في كتاب الإيمان خمسة وعشرون حديثًا، وما ثبت علته منها بحسب إجتهادي إنَّما هو ثمانية أحاديث. 2_ تنوعت أجناس العلل المدروسة، ما بين علل ظاهرة: كما في حديث رقم (7) و (8)، وعلل خفية: كما في الأحاديث (1) إلى (6). 3_ ألفاظ الحاكم – رحمه الله- في نفي العلة في الأحاديث المدروسة تنوعت ما بين قوله: لا نعلم له علة، ولا نحفظ له علة، ولا أعرف له علة، وبهذا يظهر أنَّ الحاكم نفى علمه ومعرفته، فلا تثريب عليه ولا مؤاخذة. • الكلمات المفتاحية: أحاديث - الحاكم - المستدرك - علة.
Abstract: Abstract Dissertation subject: The Hadiths stated by Al-Hakim as flawless in his Mustadrak, Kitab Al-Iman, while it is blemish. Dissertation problem: The concept of blemish “illa” by Al-Hakim, and negating it in the hadiths of his book: What is Al-Hakim's intent in establishing and denying blemish “illa”? Are the blemishes negated by him serious or unserious, apparent or not, in the chain of narrators or in the text? Has he been preceded by a critic denying or proving these blemishes? Dissertation methodology: In the study Hadiths, several approaches were followed: the inductive approach, the analytical one, and the critical one. Major results: 1. The number of hadiths that Hakim denied their blemish in the Book of Faith was twenty-five, and what has been established to be blemish was eight, according to my interpretive judgement. 2. The types of studied blemishes varied, ranging from apparent ones: as in Hadith No. 7 and (8), and hidden blemishes: as in hadiths (1) to (6). 3. The terminology used by Al-Hakim in negating blemish in the studied hadiths varied from saying: “We do not know a blemish in it”, “we do not memorize a blemish in it”, and “I do not know a blemish in it”., Thus it appears that Al-Hakim denied his knowledge and memory, and in this way, he is excused, and he is not described as lenient for what he has not heard or received (May God Have Mercy on him). Keywords: Hadiths; Al-Hakim, Al-Mustadrak; Blemish “illa”.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: جامعة الملك خالد بأبها
دار النشر:
سنة النشر: 0
تحويل التاريخ