Title THE OBLIGATION OF LOVING THE COMPANIONS OF THE PROPHET (PBUH)
الباحث الرئيس الطاف الرحمن ثناءالله خان
التخصص: العقيدة
التخصص الدقيق:
المستخلص: عوان البحث: وجوب محبة الصحابة .
هدف البحث: ترسيخ محبة الصحابة في قلوب المسلمين، وتحذيرهم من الوقوع في انتقاصهم.
منهج البحث: الجمع والاستقراء والتحليل وفق الضوابط العلمية المعروفة.
أهم نتائج البحث: المحبة لها أصل وكمال، وهي على مراتب ودرجات، وأكملها وأعلاها لا تصلح إلا لله تعالى، ومحبتنا للصحابة الكرام من المحبة لله وفي الله، فنحن نحب الصحابة؛ لأن الله تعالى يحبهم، ولأن رسوله كان يحبهم، ولأنه تعالى أمرنا في كتابه وعلى لسان رسوله بمحبتهم، فمحبة الصحابة قربة وطاعة، ويجب على المسلمين جميعا محبة الصحابة كلهم، والصحابة ليسوا كلهم على درجة واحدة من حيث الفضل والشرف والرتبة والمكانة في الدين، والحب والقرب من النبي ؛ بل هم متفاضلون فيما بينهم، وأفاضل الصحابة كانوا هم الأحب إلى النبي ، ومحبتنا للصحابة الكرام محبة دينية، فينبغي أن تكون محبتنا لهم حسب فضائلهم ومراتبهم في الدين، ويكون ذلك وفق دلالات النصوص ومقتضياتها إجمالا لمن جاءت النصوص بفضائلهم ومناقبهم بالإجمال، وتفصيلا وتعيينا لمن جاءت النصوص بفضائلهم ومناقبهم بالتفصيل والتعيين، فنعتقد أفضلية أهل بدر ونحبهم أكثر من أهل أحد من حيث الجملة، ونعتقد أفضلية أبي بكر ونحبه أكثر من عمر أو عثمان أو علي ، وهكذا نعتقد تفاضلهم فيما بينهم، ونحبهم جميعا، كل واحد منهم حسب فضيلته ومرتبته في الدين، وهذا هو الحق والعدل، وهذا الذي تدل عليه نصوص الكتاب والسنة وأقوال سلف الأمة.
والمحبة الصحيحة هي أن يحب العبد ذلك المحبوب على ما هو عليه في نفس الأمر من غير إفراط فيه ولا تفريط، ومن غير غلو فيه ولا إجحاف، والمحبة الصحيحة الصادقة للصحابة لها لوازم ومقتضيات، ويترتب عليها فوائد وثمرات، وآثار طيبة في الدنيا والآخرة، وفي مقابل ذلك في عدم محبتهم وبغضهم وتنقصهم والطعن فيهم مفاسد ومضرات كثيرة، وآثار سيئة في الدنيا والآخرة، وكل ذلك يستوجب محبتهم، ويحرم بغضهم وتنقصهم والطعن فيهم.
الكلمات المفتاحية: الصحابة، النبي، المحبة، الفضائل، الوجوب.
Abstract: RESEARCH TITLE: Loving the Prophet's Companions (RA)
RESEARCH OBJECTIVES: The research aims to ingrain in the Muslim mind the love of the Prophet's companions and warn them against speaking ill of them.
METHODOLOGY: Inductive and analytic methods.
FINDINGS: Love as an article of faith has a minimum compulsory level and a maximum level، and it is of varying degrees and stages. The maximum level which only befits the Almighty Allah forms the foundation of our love for the Sahaba; thus، we love the Sahaba because Allah loves them، His Prophet – PBUH- loves them and we are enjoined by Allah and His Prophet to love them. Loving all the Sahaba is an act of worship and obedience to Allah، it is obligatory upon all Muslims. But، since the sahaba are of different status in the deen and their closeness to the Prophet – PBUH-، our love for them should be according to their closeness to the Prophet and should be guided by religious texts. Which means that we love as a whole those whose virtues were mentioned in general terms، while we love specifically those whose virtues were mentioned in a specified manner. So، we believe that the participants at the battle of Badr are better than the participants at the battle of Uhud in general، and we love them more، We also believe that Abubakr is the best and we love him more than we love Omar، Othman or Ali. It is part of our belief that some sahaba are better than the others. Although، we love them all، each according to his status in the deen as it is clear from Islamic texts and the actions of the pious predecessors. The right way to love، is to love someone for who he is، in a moderate way without overdoing، nor negligence. The real love for Sahaba has requirements and implications، it has many benefits to be reaped here and hereafter. On the other hand، disliking them and speaking ill of them leads to disaster and has grievous consequences here and hereafter. This confirms the fact that it is obligatory to love them as well as forbidden to hate or speak ill of them.
KEY WORDS: sahaba، The Prophet، love، virtues، obligation