Title Reading of ‘Atā bin Abī Rabāḥ d.114 AH A morphological, grammatical, semantic study
الباحث الرئيس عبدالمجيد عثمان محمد اليتيمي
التخصص: اللغويات
التخصص الدقيق:
المستخلص: يتضمّن هذا البحث دراسة وصفيّة تحليليّة لقراءات التَّابِعيِّ الجليل: عطاء بن أبي رباح ت114ه دِراسة صرفيَّة نحويّة دلاليّة، تهدف لجمع هذه القراءات مِن مظانِّها المختلفة ككتب القراءات والتفسير واللغة وغيرها في مكانٍ واحد، وتوجيهها وتأصيلها التَّوجيه اللُّغويّ، وَفق آراء العلماء اللّغويين باختلاف عُصورهم ومناهِجهم في التّوجيه والتّأصيل والتّعليل ونحوها.
ويحتوي البحث -كما جاء في خطَّته- على تعريفٍ مُوجَزٍ بعطاء بن أبي رباح مِن حيث: (اسمُهُ وكنيتُهُ ولَقبُهُ، ومولِدُهُ ونَشأتُهُ، ووفاته، وثناءُ العُلماءِ عليه، ومَرويَّاتُهُ)، ثمَّ ثمانية مباحِثَ فَصَّلتُ فيها قراءاتِهِ مرتبةً وَفق تَرتيب المصحف الشَّريف، ومُجملُ هذه القراءات آياتٌ مِن سُورِ: البقرة، والنّساء، والتّوبة، والإسراء، والحجّ، والفرقان، ويس.
ومِن أبرز نتائج البحث: كون قراءة عطاء مِن القراءات الشَّاذَّة؛ وهي مع مُخالفتها للقرَّاء السّبعة قد وَافَقَت قِراءات بعضٍ مِن الصَّحابة والتَّابعين وغيرهم، وفيه: أنّ وفاته كانت سنة 114ه أي: قَبلَ وفاة جميع القرّاء السّبعة المشهورين، ممّا يضع احتمال أخذهم عنه أو سماعهم لرواياته، لا سيما موافقة بعض القُرَّاء السَّبعة لبعضِ قِراءات عطاء، وفيه: انفراد العالِم النَّوزاوازِيِّ برواية قراءتين لِعطاء، وفيه أيضًا: إنكار أبي البقاء العُكبريِّ لقِراءةٍ واحدةٍ لعطاء بن أبي رباح، ووصْفِهَا بأنَّها بعيدة الصِّحة وقد فصَّلتُ القَولَ في ذلك في مَوضِعِهِ.
الكلمات المفتاحيّة: (قراءات- توجيه- عطاء بن أبي رباح – نحويّة – صرفيّة – دلاليّة).
Abstract: This research includes a descriptive and analytical study of the readings of the great Tābi‘ī: ‘Atā bin Abī Rabāḥ d.114 AH, as a morphological, grammatical, semantic study, which aims to collect these [Quranic] readings (Qirā‘āt) from their different sources in one place, such as books of Qirā‘āt, exegeses, grammar and others, and to contextualize and originate them grammatically, based on the views of the linguists along their different eras and their different approaches in contextualization and origination and justification etc.
The research contains - as stated in his plan - a brief biography of ‘Atā bin Abī Rabāḥ in terms of: (his surname, epithet, nickname, date and place of birth, upbringing, death, scholars’ encomiums on him, and his narrations), followed by eight topics where I elaborately discussed his readings in order of the Noble Qur’an, and these readings are made up of verses and chapters: Al-Baqarah, An-Nisa, Al-Tawbah, Al-Isra, Al-Hajj, ِِAl-furqan and Yāsin.
Among the most prominent findings of the research: that the readings of ‘Atā are one of the anomalous readings; and despite being opposed to those of the seven famous readers, they agreed with the readings of some of the Companions and the Tābi‘ūn and others, and in it: that his death was in the year 114 AH, i.e., before the death of all the seven famous readers, which sets out the possibility that they might have taken from him or heard his narrations, especially the agreement of some readers of some of the seven readings. And in it: that the scholar named An-Nawzawāzī was alone in narrating two readings of ‘Atā, and in it also: that Abū Al-Baqā’ Al-‘Ukbari’s denial of a single reading of ‘Atā bin Abī Rabāḥ, and he described it as being far from the correct and I have discussed it in details in its place
Key words: (readings - contextualization – ‘Atā bin Abā Rabāḥ - grammatical - morphological - semantic)
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: دورية العقيق بنادي المدينة المنورة الأدبي