البحث المتقدم

منهجية المفسرين في الإحالة إلى الشاهد القرآني لتقرير الأساليب والأغراض البلاغية (دراسة في آليات التحليل)

Title (Study in Mechanisms of Analysis)The Methodology of the [Quranic] Exegetes in Referring To the Qur’anic Proof in Determining the Styles and Rhetorical Purposes

الباحث الرئيس محمد راشد حمد الصبحي
التخصص: الأدب والبلاغة
التخصص الدقيق: البلاغة
المستخلص: تناول الباحث منهجية المفسرين في توظيف الشواهد القرآنية لتقرير المسائل واستخراج الأغراض البلاغية، وهي منهجية ظهرت عند قدماء المفسرين والبلاغيين واستمرت إلى التفاسير الحديثة لما لها من أثر مهم في تقرير الأساليب والوقوف على دقائقها واستخراج أغراضها، وهذه المنهجية لها طرق مختلفة ذكرها الباحث في بحثه. عرف الباحث في التمهيد بمصطلح الشاهد، كما أنّه تحدث عن مكانة الشاهد القرآني، وقسم بحثه إلى خمسة مباحث هي: أولاً. آليات المفسرين التحليلية في الاستشهاد بالشواهد القرآنية، والثاني في اختيارات المفسرين للشواهد القرآنية في الحرف، والثالث في اختيارات المفسرين للشواهد القرآنية في الكلمة، والرابع في اختيارات المفسرين للشواهد القرآنية في التراكيب، وفي الخامس: المبتكرات والعادات القرآنية، وختم البحث بذكر النتائج التي توصل لها ومن أهمها: كثرة الاستشهاد بالنظير القرآني عند المفسرين لتقرير المسائل البلاغية أو استخراج الأغراض والنكات والبلاغية، ومنها أنه يمكن لدارس بلاغة القران أن يستخرج منها العادات والمبتكرات القرآنية، ومنها أنَّ أكثر الشواهد كانت من أساليب علم المعاني.
Abstract: The researcher deals with the methodology of the Quranic exegetes in employing the Qur’anic proof in determining rhetorical issues and extracting rhetorical purposes, which is a methodology that surfaced among the past Quranic exegetes and rhetoricians and continued in the modern exegeses, because of their important impact in determining the styles, and in unveiling their details and extracting their purposes, and this methodology has different ways mentioned by the researcher in his research. In the preface, the researcher defined the term Shāhid (proof). He also discussed the position of the Qur’anic proof, and divided his research into five topics: Firstly: The methodology of the exegetes in citing the Qur’anic proof. Secondly: On the opinions of the exegetes on Qur’anic proofs in the letter. Thirdly: On the opinions of the exegetes on Qur’anic proofs in the word. Fourthly: On the opinions of the exegetes on Qur’anic proofs in the composition. Fifthly: Qur’anic innovations and customs. He concluded the research by mentioning the findings reached, and the most important of which include: The frequent citation of alike Quranic verses by the exegetes to decide rhetorical issues or in extracting benefits and rhetorical purposes, including that the student of the rhetoric of the Qur’an can extract from them the Qur’anic customs and innovations, and among them is that most of the proofs was from the methods of semantics (‘Ilm al-Ma‘ānī).
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة جذور -نادي جدة الأدبي
دار النشر:
سنة النشر: 0
تحويل التاريخ