البحث المتقدم

الأجوبة التي صدّرها الإمام أحمد بحديث في مسائله برواية عبد الله (جمعا ودراسة في المذهب الحنبلي)

Title Answers given by Imam Ahmad with a single hadith in his questions with the narration of Abdullah (collection and study in the Hanbali school of thought)

الباحث الرئيس عادل عيد عيضه الخديدي
التخصص: الفقه
التخصص الدقيق:
المستخلص: رأيت في هذا البحث المختصر أن أجمع المسائل التي اكتفى فيها الإمام أحمد بحديث نبوي لا يزيد عليه، وخصصت دائرة البحث بمسائل ابنه عبدالله؛ لما تميز به ابنه الإمام المحدث عبدالله من عنايته بعلم أبيه؛ ولشهرة مسائله؛ ولأن ترتيبه وتبويباته أفضل من غيره؛ ولاشتغال الإمام عبدالله بالحديث مما يجعله يعتني بذكر طريقة السماع؛ ولأن جمع غيره معه من رواة المسائل سيزيد في قدر البحث زيادة كبيرة، يُخرِجهُ عن عُرفِ الأبحاث، ولرغبتي في تسليط الضوء على هذا اللون من الفتيا، أعني: ما اقتصر جواب الإمام فيه على الحديث؛ لما فيه من إيجاز القول مع قوة الحجة؛ ولبعض ما سأشير إليه في ترجمة عبدالله- وسيأتي-. وقد اعتمدت في هذه المسائل ما حققه د. علي المهنا، الناشر: دار العلوم والحكم، دار المغني، وهو مطبوعٌ في 3 أجزاء. وقد قسمت بحثي هذا إلى مقدمة وتمهيد، ثم فصلين، وخاتمة. الفصل الأول: تعريف مختصر براوي المسائل الإمام عبد الله بن الإمام أحمد. الفصل الثاني: الأجوبة التي اكتفى فيها الإمام أحمد بحديث فِي مَسَائِلِهِ برواية عبد الله، وتحته سبعة عشر مبحثاً. وخلصت فيه لجملة من النتائج ومن أهمها: 1. أن الإمام قلّ أن يستعمل هذا اللون من الفتوى، أعني: الاقتصار على حديث. 2. أن عامة الروايات التي هي محل الجمع هو ما عليه المذهب عن المتأخرين.
Abstract: I decided to compile in this brief research the issues in which Imam Ahmad was satisfied with a prophetic hadith only without adding any other source of evidence, and the research was limited to the issues transmitted by his son Abdullah. This is due to his son, the hadith scholar's Imam Abdullah, distinction in taking care of his father's scholarly heritage; and for the prominence of his issues; and because its arrangement and classification is better than others. Due to Imam Abdullah work on hadith, which made him keened to mention the method of transmission of the hadith and because combining his with other narrators will greatly increase the amount of research materials, taking it away from the research convention. And because of my desire to shed light on this type of fatwa, that is: Imam (Ahmad)’s answer limited with the hadith; Because of its concise statement with the strength of argument; and for some of what I will refer to in Abdullah’s biography - and it will come -. I adopted the issues investigated by Dr. Ali al- Muhanna, published: Dar al-Ulum wa al-Hikam, Dar al- Mughni, which is published in 3 volumes. I divided my research into an introduction and preface, then two chapters, and conclusion. Chapter One: A brief introduction of the narrator of issues, Imam Abdullah bin Imam Ahmad. Chapter Two: The answers in which Imam Ahmad limited his evidence to a hadith in his questions, according to Abdullah's narration, and there are seventeen topics under it. I concluded it with a number of results, the most important of which are: 1. The Imam (Ahmad) is less likely to use this type of fatwa, I mean limiting it to a hadith. 2. That the school of thought of the later scholar adopted most of the narrations that are the subject of consensus.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة مسالك
دار النشر:
سنة النشر: 0
تحويل التاريخ