البحث المتقدم

الأجوبة التي صدّرها الإمام أحمد بحديث في مسائله برواية صالح (جمعا ودراسة في المذهب الحنبلي)

Title Answers given by Imam Ahmad with a single hadith in his questions with the narration of Salih (collection and study in the Hanbali school of thought)

الباحث الرئيس عادل عيد عيضه الخديدي
التخصص: الفقه
التخصص الدقيق:
المستخلص: تأملتُ في أجوبة الإمام أحمد في المسائل المنقولة عنه، فوجدت فيها بسطة عظيمة في العلم، يطرز جمالها تنوعٌ في طريقة الفتوى، سالكاً بذلك -رحمه الله- مسلك النبوة، فقد يُصرح بالحكم تارة، وقد يشير عند التهيب عن الحكم بالتوقف، وقد يتجلى تورعه عن الفتوى بقوله: لا أدري، وقد يقتصر –أحياناً- على الإجابة بنص من السنة لا يزيد عليه إلا إن استزاد السائل، وهذا الأخير هو أقوى ما يكون في باب الفتوى، فمن أتكأ في فتواه على نص الشارع، فقد أوى إلى ركن شديد. فتشوفت في هذا البحث المختصر لجمع هذا اللون من الفتوى، وهو: الأجوبة التي صدرها الإمام أحمد بحديثٍ في مسائله من رواية ابنه أبا الفضل صالح، ثم أدرسها في المذهب لبيان ما عليه المذهب في هذا اللون من الفتوى. وقد قسمت بحثي إلى مقدمة وتمهيد، ثم فصلين، وخاتمة. الفصل الأول: تعريف مختصر براوي المسائل الإمام صالح بن أحمد بن حنبل. والفصل الثاني: الأجوبة التي صدرها الإمام أحمد بحديثٍ في مسائله (برواية صالح) وتحته ثلاثة عشر مبحثاً. وخلصت فيه لجملة من النتائج من أهمها: 1. العناية العظيمة بالحديث من المحدث الفقيه الإمام أحمد بن حنبل. 2. أن عامة الروايات التي هي محل الجمع هو ما عليه المذهب عن المتأخرين.
Abstract: I contemplated Imam Ahmad's answers to the issues narrated from him, and found in them a great deal of knowledge, whose beauty embodies a variety in the way of the fatwa(religious verdict), pursuing with this - may Allah have mercy on him - the approach of prophet-hood. The fatwa may be declared explicitly at time, and he may indicate it when the ruling is preferred with indifferences, and his reluctance to the fatwa may be manifested by saying: I do not know, and he may sometimes limit the answer to a text from the Sunnah, wherein he will not add anything unless the questioner ask more. This last is the most powerful thing in the aspect of fatwa. Hence, whoever leans in his fatwa on the Allah the legislator, has a strong support. I looked to collect this type of fatwa in this brief research, which is: The answers that Imam Ahmad issued with a hadith in his questions from the narration of his son Abu al-Fadhl Salih, and then I study them in the (Hanbalis) school of thought to clarify the position of the school on this type of fatwa. I divided my research into an introduction and preface, then two chapters, and conclusion. Chapter One: A brief introduction of the narrator of the questions, Imam Saleh bin Ahmad bin Hanbal. Chapter Two: The answers given by Imam Ahmad with a hadith in his questions (narrated by Salih), and it has thirteen topics. I concluded it with a number of results, the most important of which are: 1. The great attention to the hadith from the jurist hadith scholar, Imam Ahmad bin Hanbal. 2. That the school of thought of the later scholar adopted most of the narrations that are the subject of consensus.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة الحكمة
دار النشر:
سنة النشر: 2018
تحويل التاريخ