البحث المتقدم

روايات الإمام أحمد التي وصفها الحافظ ابن رجب بالغرابة في فتح الباري (جمعا ودراسة في المذهب)

Title The Narrations of Imam Ahmad Described by Al-Hāfiẓ Ibn Rajab as 'Strange' in Fatḥ Al-Bārī: Collection and Study in the Madhab

الباحث الرئيس عادل عيد عيضه الخديدي
التخصص: الفقه
التخصص الدقيق: الفقه
المستخلص: الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله ... وبعد: فهذا جمعٌ لروايات الإمام أحمد والتي وصفها الحافظ ابن رجب الحنبلي بالغرابة، من خلال فتح الباري، بحيثُ يتم عرض الرواية، ودراستها دراسةً مذهبيةً، فأذكر ابتداءً النص أو الأثر الذي اندرجت تحته المسألة، ثم أذكر نص المسألة، أو الرواية كما حكاها الحافظ، مع بيان موطن الرواية الغريبة، ثم أدرس المسألة مذهبيةً من حيث الرجال والقائلين به،وأذكر المعتمد عند المتأخرين، وموافقته للمعتمد عندهم، ومن قال به.وقد خلصت لجملة من النتائج، ومن أهمها: 1. أن وصف الحافظ بالغرابة له استعمالات ثلاث، فإما أن يكون: أ‌. حكاية تخريج لمحدث. ب‌. تخريجه هو على الحديث. ت‌. وصف لقول أو لرواية، من حيث الفقه. 2. أن وصف الغرابة لرواية الإمام أحمد تدل على ما يوازي الشاذ أو المهجور في عموم أحكامه في الفتح، فهو دون المرجوح. 3. الرواية الموصوفة بالغرابة لا يكون مُعرَضٌ عنها من حيث الجملة ذكراً وعملاً. 4. تحرر الحافظ وبعده عن التعصب، والإنصاف في العرض والنقد.
Abstract: Praise be to Allaah, Peace and blessing be upon the Messenger of Allah: This is a collection of Imam Ahmad's narrations, which al-Hafiz Ibn Rajab al-Hanbali described as strange, through Fath al-Baari, so that the narration is presented and studied with a Madhabī (school of thought) approach. In doing so, I will first mention of a Naṣs (textual proof) or Athar under which the jurisprudential issue falls, then I will mention the text of the issue or the Riwāyah (narration) as quoted by Al- Hāfiẓ, with an highlight of the place of the strange narration, then I will study the issue with a Madhabī approach in terms of its men and those who hold the opinion therein - not the proof itself -, I will then mention the opinion approved by the later scholars, and its agreement with the approved opinion by the late Hanbalis, and whoever opine it, to show the extent to which Al-Hāfiẓ described the narration as strange, Also, I have concluded on a number of findings, the most important of which are: At the conclusion of this interesting research, I reached a number of findings, including: 1. That the description of strangeness according to Al-Hāfiz has three usages. Either it is: a. A quote of Takhreej (authentication) by an arbiter in the science of hadith. b. His own Takhreej of the hadith. c. The description of a saying or a narration, in terms of jurisprudence. 2. That the description of the strangeness of the narration of Imam Ahmad indicates what denotes Ash-Shādh (an anomaly) or Al-Mahjūr (the deserted) in the general terms of its rulings in al-Fath, hence, it is inferior to what is Al-Marjūh (the less considered). 3. The narration described as strange is not to be abandoned totally, whether in terms of its mention or its application. 4. His objectivity and staying aloof of being sentimental, and fairness in presentation and criticism.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم الشرعية
دار النشر:
سنة النشر: 2021
تحويل التاريخ