البحث المتقدم

تصور مقترح لتطوير برنامج ماجستير المناهج وطرق التدريس في قسم التربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة في ضوء نواتج التعلم ورؤية المملكة ٢٠٣٠

Title A Paradigm for developing master's program in curricula and teaching methods in the Education Department of the Islamic University of Madinah in light of learning outcomes and Saudi 's 2030 vision

الباحث الرئيس علي احمد عبدالله المنتشري
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: المناهج وطرق تدريس اللغة العربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى تعرف جوانب القوة وجوانب الضعف لبرنامج ماجستير المناهج وطرق التدريس في قسم التربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، وتقديم مجموعة من المقترحات لتحسين وتطوير البرنامج، بالإضافة إلى تقديم تصور مقترح لتطويره في ضوء نواتج التعلم ورؤية المملكة ٢٠٣٠. استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لتحديد واقع برنامج ماجستير المناهج وطرق التدريس في قسم التربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، كما استخدم الباحث المنهج الاستشرافي لتقديم تصور مقترح لتطوير البرنامج في ضوء نواتج التعلم ورؤية المملكة ٢٠٣٠. وتكونت العينة من (17) طالبا من طلاب برنامج ماجستير المناهج وطرق التدريس في قسم التربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، طبق عليهم الباحث استبانة من إعداده لجمع البيانات منهم. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها أن نسبة موافقة العينة على وجود نقاط القوة في برنامج ماجستير المناهج وطرق التدريس في قسم التربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة بلغت (83%) وهي نسبة عالية تدل على تمتع البرنامج بنقاط قوة متعددة؛ ولكن هذا يعني أيضا العمل على تعزيز تلك النقاط وتحسينها، كما أن موافقة العينة على وجود نقاط ضعف في برنامج ماجستير المناهج وطرق التدريس في قسم التربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة بلغت (43%) وهي درجة تدل على موافقة أقل من المتوسط، وهو يعني أن نقاط الضعف ليست كبيرة، ومع ذلك لابد من العمل على علاجها. توصلت أيضا الدراسة إلى أن النسبة العامة لقبول العينة اقتراحات لتحسين وتطوير برنامج ماجستير المناهج وطرق التدريس في قسم التربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة بلغت (92%)؛ مما يعني موافقة بجرأة عالية على تلك المقترحات. وقدم الباحث تصورا مقترحا لتطوير برنامج ماجستير المناهج وطرق التدريس في قسم التربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة في ضوء نواتج التعلم ورؤية المملكة ٢٠٣٠م.
Abstract: The study aimed to identify the strengths and weaknesses of the Master of Curricula and Teaching Methods program in the Education Department of the Islamic University of Madinah, and to present a set of Paradigm s to improve and develop the program, in addition to presenting a Paradigm for its development in light of the learning outcomes and the Saudi 's 2030 Vision. The researcher used the descriptive and analytical approach to determine the reality of the Master of Curricula and Teaching Methods program in the Education Department of the Islamic University of Madinah, and the researcher also used the forward-looking approach to present a Paradigm for the development of the program in light of the learning outcomes and the Saudi 's 2030 vision. The sample consisted of (17) students from the Master of Curricula and Instruction Program in the Education Department of the Islamic University of Madinah, and the researcher applied to them a questionnaire he prepared to collect data from them. The study reached several results, the most important of which is that the percentage of the sample's approval of the existence of strengths in the Master of Curricula and Teaching Methods Program in the Department of Education at the Islamic University of Madinah reached (83%), which is a high percentage indicating that the program has multiple strengths. But this also means working to strengthen and improve those points, and the sample's approval of weaknesses in the Master of Curricula and Teaching Methods program in the Department of Education at the Islamic University of Madinah reached (43%), which is a degree indicating approval less than the average, which means that the points The weakness is not significant, however it must be remedied. The study also found that the general percentage of the sample accepting Paradigm s to improve and develop the Master of Curricula and Teaching Methods program in the Education Department of the Islamic University of Madinah reached (92%). Which means high bold approval of these Paradigm s. The researcher presented a Paradigm for the development of a master's program in curricula and teaching methods in the Department of Education at the Islamic University of Madinah in light of the learning outcomes and the Saudi 's 2030 vision.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مؤتمر مخرجات التعليم بجامعة حائل
دار النشر: مؤتمر المخرجات التعليمية بجامعة حائل
سنة النشر: 2019
تحويل التاريخ