البحث المتقدم

فاعلية استراتيجية التصور الذهني في تنمية انقرائية الصور والتفكير البصري لدى طلاب المرحلة الابتدائية

Title The effectiveness of mental imagery strategy in the development of Picture Readability and Visual Thinking among Primary school

الباحث الرئيس علي احمد عبدالله المنتشري
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: المناهج وطرق تدريس اللغة العربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى تنمية انقرائية الصور والتفكير البصري لدى طلاب المرحلة الابتدائية من خلال تنفيذ استراتيجية التصور الذهني. ولتحقيق الهدف السابق؛ تم استخدام المنهج الوصفي التَّحليلي، والمنهج شبه التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي، وصمم قائمة مهارات انقرائية الصور، واختبار مهارات انقرائية الصور، وقائمة تقدير تحليلية لتصحيح اختبار مهارات انقرائية الصور، وقائمة التفكير البصري، واختبار التفكير البصري، وقائمة تقدير تحليلية لتصحيح اختبار التفكير البصري، وكتاب الطالب، ودليل المعلّم. وبعد ضبط أدوات الدراسة وموادها، تم تطبيقها على عينة عشوائية، تكونت من (50) طالباً يمثلون مجموعتين: إحداهما ضابطة وعددها (25) طالباً، والأخرى تجريبية وعددها (25) طالباً، وتم استخدام عددٍ من الأساليب الإحصائية منها: (المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل بيرسون، اختبار (ت) لمجموعتين مستقلتين، معامل إيتا، معادلة الكسب المعدل لبلاك). وبعد إجراء التحليلات الإحصائية تمّ التّوصل إلى نتائج متعددة، من أهمها: توجد علاقة ارتباطية موجبة بين أداء طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار انقرائية الصور والتفكير البصري.
Abstract: The study aimed to develop picture readability and visual thinking among elementary school students through implementing mental visualization mental imagery strategy. To achieve the study objectives, the researcher employed two research methods: descriptive analytical method and experimental method (quasi-experimental design). The researcher designed six tools and research materials to conduct the study and to collect data, which are: a list of picture readability , a test of picture readability accompanied with a suitable grading rubric, a list of Visual Thinking , a test of Visual Thinking accompanied with a suitable grading rubric, student’s book, and teacher's guide. The sample of the study was selected randomly and consisted of (50) students. The participants were divided into two groups: a control group which was consisted of (25) students, and an experimental group which was consisted of (25) students. The data were analyzed through the use of several statistical techniques including means, standard deviations, Pearson correlation coefficient, T-test for independent groups, Eta coefficient and Black modified gain ratio. The results of the study revealed that There was a positive correlation on the experimental group students' performance of the post-tests for picture readability and Visual Thinking.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة التربية- جامعة الأزهر
دار النشر: مجلة التربية بجامعة الأزهر
سنة النشر: 2021
تحويل التاريخ