تلاوة القرآن الكريم وتدارسه عند الإمام الآجري في كتاب "أخلاق حملة القرآن" دراسة استقرائية وصفية
Title Recitation and Study of the Glorious Qur‘an According to Al-Imam Al-Ajurrī in the book "Akhlāq Hamalat Al-Qur‘ān": Descriptive Inductive Study
الباحث الرئيس محمد ابراهيم محمدنور سيف سيف
التخصص: القراءات
التخصص الدقيق:
المستخلص: يمثل كتاب: (أخلاق حملة القرآن) للإمام الآجري (ت360هـ)، دليلًا إرشاديًا مهمًّا للمسلم إلى السلوك الأمثل في التعامل مع القرآن، بين أفراد الأمة ومجتمعاتها، ويعنى بإرشادات مهمة في تلاوة القرآن الكريم، وتدراسه بين القارئين والمقرئين، وينطلق في ذلك من أسسٍ متينة، مستمَدَّةٍ من الأحاديث والآثار.
ويأتي هذا البحث ليقدم دراسة استقرائية وصفية تبرز المعالم المنهجية التي تضمنها هذا الكتاب؛ حتى تكون قريبة المنال لطلاب العلم وعموم المسلمين، وتتمثل كمناراتٍ لطريقهم في كيفية تلاوة القرآن الكريم وتدارسه.
ويبدأ البحث بتمهيدٍ في التعريف بتلاوة القرآن وتدارسه، وبالإمام الآجري وكتابه، ويتمثل صلب البحث في بيان المنهج العام عند الآجري في الموضوع المدروس، وتعداد الفوائد والتوجيهات العملية التي ذكرها الآجري في كتابه مع الاستشهاد بنصوصه، موزَّعًا في مبحثين، أحدهما في التلاوة، والآخر في التدارس، وبعدها خاتمة تضمنت نتائج البحث، ثم الفهارس.
ومن أهم نتائجه:
1. تحدث الآجري عن تلاوة القرآن كثيرًا في كتابه، لذلك فقد كانت إحدى منطلقاته في مقدمة الكتاب.
2. عُنِي رحمه الله بتدارس القرآن من جهة المبنى: حفظه وإتقان تلاوته، ولم يظهر عنده حديث عن التدارس من جهة المعنى.
3. نصوص الكتاب غزيرة في موضوعي تلاوة القرآن الكريم وتدارسه، حيث جاءت التلاوة في المقدمة وأربعة أبواب من الكتاب، وتضمنت ثلاثة أبواب منها أمورًا تتعلق بالتدارس، وهذه النصوص مثلت معالم منهجية واضحة ومفيدة للمسلم فيهما.
Abstract: The book: (Akhlāq Hamalat Al-Qur‘ān) "Manners of the Memorizers of the Qu‘ān" by Imam Al-Ajurrī (d. 360 AH) is an important guide for the Muslim towards an exemplary attitude in dealing with the Qur’an among the individuals of the Ummah and its societies, and it deals with important instructions on the recitation of the Glorious Qur’an, and its study between the reciters and scholars of recitation, and on this it stems from solid foundations, drawn from hadiths and the āthār.
This research comes to present an inductive and descriptive study highlighting the methodological features in this book; in order for it to be close to reach of the seekers of knowledge and the general public, and to serve as beacons on their way in reciting and studying the Glorious Quran.
The research begins with a preface on introduction to the recitation and the study of the Qur’an, and on Al-Imam al-Ājurrī and his book, and the main focus of the research is to explain the general approach of al-Ājurrī in the topic under study, and the enumeration of the benefits and the practical guidelines that al-Ājurrī mentioned in his book with a citation of its texts, divided into two topics, one on recitation, and the other on study, and then a conclusion that includes the findings of the research, then the indexes.
Among the most important findings:
1. al-Ājurrī wrote elaborately about the recitation of the Qur’an in his book; hence, it was one of his starting points in the introduction to the book.
2. He -may Allaah have mercy on him- gave special attention to the study of the Qur’an from the construction angle: its memorization and the mastery of its recitation, and he did not discuss about its study from the angle of its meaning.
3. The texts of the book are rich in the topics of the recitation and the study of the Glorious Qur’an. Recitation featured in the forefront of the four chapters of the book, and three chapters among them include matters related to its study, and these texts represented clear and useful methodological features for the Muslim in them.