الاكتئاب بين المفسرين والنفسيين في ضوء القرآن الكريم دراسة تحليلية نقدية
Title A Critical Analysis Study of Depression among Exegetes and psychologists In the light of the Holy Quran
الباحث الرئيس عباس محمد عباس باوزير
التخصص: التفسير وعلوم القرآن
التخصص الدقيق: التفسير
المستخلص: يتعرَّضُ البحثُ لورود مرضِ الاكتئاب في القرآن الكريم، ورأي المفسرين وعلماء النفس في الآيات التي تحدثت عن موضوع الاكتئاب.
وهذا المصطلح لم يرِد صراحةً في القرآن الكريم، وإنما وردت بعض الألفاظ التي فسرها المفسرون والنفسيون بالاكتئاب؛ إلا أن مراد المفسرين المعنى اللغوي، ومراد النفسيين المصطلح الطبي، وما ورد من تفسير الحزن بالاكتئاب من المفسرين إنما حصل من بعض المعاصرين، وتنزيل المصطلح الطبي على اللفظ القرآني باطل.
وقد خلص البحثُ إلى أنَّه لا مانع من إصابة المؤمن بالاكتئاب، وأنه ليس خاصًّا بغير المسلمين، وذلك أن القرآن أجاز اتصاف المؤمن بالحزن الذي هو أساس مرض الاكتئاب، إلا أنَّ المؤمن أسرع علاجًا، وأسلم تعايشًا مع مرض الاكتئاب؛ ولا أدلَّ على ذلك من قلة الانتحار في بلاد المسلمين بالمقارنة بغيرها من البلاد.
وإصابة المؤمن بالاكتئاب إنما هو كإصابته بأي مرض آخر، فهو من باب التمحيص والابتلاء ورفع الدرجات.
ومما يجدر التنبيه عليه أنَّ الاكتئاب ليس من باب المعيشة الضنك؛ لأن المعيشة الضنك مصروفة للكفار لا للمسلمين.
الكلمات المفتاحية: الاكتئاب، علم النفس في القرآن، الحزن.
Abstract: The research dealt with the mention of depression in the Holy Quran, and the exegetes and psychologists' opinion on the verses that talked about the topic of depression.
This term not out rightly mentioned in the Holy Qur’an. Rather, some expressions were included that the exegetes and psychologists interpreted with depression. However, what the exegetes mean is the linguistic meaning, and what the psychologists mean is the medical term, and what is mentioned about the interpretation of sadness with depression from the exegetes is only obtained from some contemporaries, and relegating the medical term to the Qur’anic term is invalid.
The research concluded that there is no objection that the believer can become depressed, that it is not specific to non-Muslims, and that the Qur’an permits the believer to be described with sadness that is the basis of depression, but that the believer is the fastest to get treatment and the safest to coexist with depression. The evidence for that is the lack of suicide in Muslim countries compared to other countries.
The believer’s affliction with depression is like any other disease, for it is a matter of trial, affliction and raising the ranks.
It should be noted that depression is not a matter of living a miserable life. Because miserable living is for the infidels, not for Muslims.
Key words: depression, psychology in the Qur’an, sadness.