سبل تطوير العلاقة بين أقسام أصول التربية في الجامعات السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس.
Title Ways To Develop The Relationship Between the departments of Fundamentals Education In Saudi Universities From The Perspective Of Faculty Members.
الباحث الرئيس حسين نفاع نويفع الجابري
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: أصول التربية الإسلامية
المستخلص: هدف البحث إلى : بيان سبل تطوير العلاقة بين أقسام أصول التربية في الجامعات السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس .
واعتمد البحث المنهج الوصفي من خلال تطبيق الاستبانة على عينة من أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية قوامها ( 81 عضواً ) .
وقد أظهرت نتائج البحث : موافقة أعضاء هيئة التدريس بأقسام أصول التربية في الجامعات السعودية على سبل تطوير العلاقة بين أقسام أصول التربية في الجامعات السعودية بدرجةٍ كبيرة ، بمتوسط حسابي (2.61) ، وجاء مجال الموسوعات والمجلات العلمية في مقدمة المجالات التي حظيت بدرجةٍ كبيرةٍ من الموافقة لدى أعضاء هيئة التدريس لتطوير العلاقة بين أقسام أصول التربية في الجامعات السعودية بمتوسط حسابي(2.83) ، يليه مجال المؤتمرات والندوات والملتقيات العلمية بمتوسط حسابي(2.82) ، ثم مجال الدراسات العليا بمتوسط حسابي(2.50) ، يليه مجال الجوانب الإدارية بمتوسط حسابي(2.47) ، وأخيراً مجال الدراسة الجامعية بمتوسط حسابي(2.44) .
Abstract: clarifying the ways of developing the relationship Between the departments of Fundamentals Education In Saudi Universities From The Perspective Of Faculty Members.
The results of the research showed: The Ratification of Faculty Members of the departments of fundamental education in Saudi universities on ways to Develop The Relationship Between the Departments of fundamental Education in Saudi universities significantly, with an average of (2.61), and the field of encyclopedias and scientific journals in the forefront of the Field that received a high degree of Ratification by teaching staffs to develop the relationship between the departments of fundamental education in Saudi universities with an average of: (2.83), followed by the field of conferences, seminars and scientific forums with an average of: (2.82), then the field of post graduate with an average of: (2.50), followed by the field of administrative portion with an average of: (2.47), And Finally The field of university study with an average of: (2.44).