البحث المتقدم

الأحاديث والآثار الواردة في الغيرة - جمعاً ودراسة

Title Hadiths and traditions contained in jealousy, collected and studied

الباحث الرئيس عبدالرحمن انيس احمد جمال
التخصص: علوم الحديث
التخصص الدقيق: علوم الحديث
المستخلص: البحث: الأحاديث والآثار الواردة في الغيرة، جمعاً ودراسة، اعتمدت في هذا البحث على المنهج الاستقرائي التحليلي، ومن أهدافه الوقوف على ما ورد في السنة النبوية والآثار السلفية المتعلقة بهذا الموضوع، ثم عرَّفْت الغَيرة وذكرت ضدِّها، وذكر أنواعها، وحرصت على تخريج ودراسة الأحاديث والآثار المتعلقة بهذا الموضوع، وقد بدأت في هذا البحث بمقدمة، ثم الباب الأول وأوردت تحته فصلان، في تعريف الغيرة وما يضادها، وذكر أنواع الغيرة، وأما الباب الثاني في الأحاديث والآثار الواردة في الغيرة، وأوردت تحته أربعة فصول، الفصل الأول: فيما ورد في غَيرة الله سبحانه وتعالى، والثاني في الأحاديث والآثار الواردة في غَيرة الرجال، وذكرت ثلاثة مباحث تحت هذ1 الفصل، ثم الفصل الثالث في الأحاديث والآثار الواردة في غَيرة النساء، وأوردت تحته ثلاثة مباحث، ثم الفصل الرابع في الأحاديث والآثار العامة التي وردت في الغَيرة في غير ما ذكر سابقاً، ثم الخاتمة، ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها: أن الغَيرة صفة من الصفات الفعلية الثابتة لله تعالى، تليق بجلاله وعظمته، وأن الغيرة تطلق على الله تعالى وتطلق على البشر، وكذلك أن الغيرة ضدها الدياثة والديوث، وأن الغيرة ثلاثة أنواع: غيرة محمودة، وغيرة مذمومة، والغيرة الطبعية التي جبل عليها النساء، وأن الغيرة في الريبة صفة من صفات الأنبياء ولذا نُدب إليها المؤمنون لتكميلهم، وأن الغيرة الجبلية صفة عامة النساء، وكذلك الغيرة الجبلية لم يُؤْمر بها ولم يُنْهَ عنها والكمال وسلامة القلب أن يعافي الله المرء منها، وأن الغُيَراء لا تُلام على ما تفعله أثناء غيرتها، ومن النتائج ايضاً جواز استقراء الرجل حال المرأة من فعلها وقولها فيما يتعلق بالميل إليه وعدمه والحكم بما تقتضيه القرائن في ذلك، وكذلك استحباب الاستئذان من ولي الزوجة الأولى في التزوج عليها حفظاً لوده والإبقاء عليه.، وأيضاً جواز ذب الرجل عن ابنته وإزالة ما يحزنها ويؤذيها ويفتنها في دينها، وتحريم أذية من يتأذى النبي صلى الله عليه وسلم بأذيته اتفاقاً لأن أذيتها تتعدى إليه لذلك ترك علي رضي الله عنه الخطبة، ومن النتائج أيضاً استحباب التغافل عما تفعله الغُيَراء، وشدة حب النبي صلى الله عليه وسلم لخديجة ومن بعدها عائشة رضي الله عنهما، وهناك نتائج أخرى أوردتها في البحث.
Abstract: Research topic: Hadiths and traditions contained in jealousy, collected and studied. Research approach: In this research, I relied on the inductive analytical approach, Finding out what was said in the Prophet's Sunnah and the Salafist traditions related to this subject, Definition of jealousy/its opposite, and mentioning its types, The externalization and the study of the hadiths and traditions related to this research. Research plan: Introduction, Part 1: Defining jealousy/its opposite, composed of two chapters, Chapter 1: Defining jealousy/its opposite, Chapter 2: Types of Jealousy, Part 2: Hadiths and traditions contained in jealousy, under which there are four chapters, Chapter 1: What is mentioned about the jealousy of Allah Almighty, Chapter 2: Hadiths and traditions contained in men's jealousy, under which three investigations are listed, Chapter 3: The hadiths and traditions of women's jealousy, under which three investigations are listed, Chapter 4: General hadiths and traditions of jealousy, Then, the conclusion. Key findings: Jealousy is one of the true and established qualities of Allah, worthy of his majesty and greatness, Jealousy has to do with Allah almighty and also with human beings, That jealousy is opposite to "Diyāthah" (lack of jealousy), Jealousy has three types: laudable, reprehensible, and natural jealousy that women are born with, Jealousy in mistrust is a characteristic of the prophets and therefore we call on the believers to supplement them, Natural jealousy is a characteristic of women in general, Natural jealousy has not been ordered and is not prohibited, but the integrity of the heart is in that Allah heals people from it, The woman who feels jealous is not to be blamed for what she does while feeling so, It is permissible for a man to extrapolate the woman's situation from her deeds and words in regard to her tendency towards him and his non-compliance, and to judge what the evidence requires, It is desirable to ask permission from the guardian (wali) of the first wife to marry her in order to preserve his amity, It is permissible for a man to defend his daughter and remove what grieves her, hurts her, and intrigued her in her religion, It is forbidden to harm those who harm the Prophet (PBUH) via hurting him by agreement because it is more harmful to him, that’s why Ali has left the khutbah, It's desirable to neglect what the jealous woman does, The prophet's love for Khadija and then Aisha, may God bless them, and There are other results mentioned in the original search, see them there.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة الحكمة
دار النشر:
سنة النشر: 0
تحويل التاريخ
2025 AD
June
Mon
Tue
Wed
Thu
Fri
Sat
Sun