المستخلص: هذا البحث يتضمن دراسة وصفية عن فكر (ابن رشد الحفيد) النحوي، ويهدف إلى الوقوف على حياته وآثاره، ومفهوم الفكر النحوي، وملامح ظهور الفكر النحوي النقدي بإيجاز، ومنهجه النحوي وطريقته، وجوانب الدقة لديه، والمصطلحات النحوية، وموقفه من الأصول النحوية في الاستشهاد، والخلاف النحوي، والعِلل، ومناهل الفكر النحوي والعوامل المؤثرة في فِكرِه، وملامح الأصالة والتجديد لديه، ومن أهم نتائج البحث: أن نشأة الفكر النحوي ونَقدِه ملازمة لوضع علم النحو، والشكوى من صعوبة اللغة والنحو قديمة، وأن هناك دوافع جعلت ابن رشد يؤلف في النحو، ودِقَّة ابن رشد البالغة في التأليف النحوي، وتردُّده في اختيار المصطلحات النحوية، ولم ينكر صحة القياس، والعِلل النحوية لديه في مجملها من النوع التعليمي، وثمة عوامل كثيرة أسهمت في تكوين فكره النحوي، من أهمها: الحياة السياسية والاجتماعية، والمسيرة العلمية الكبيرة والاهتمام بفنون مختلفة، وتأثره بترتيب التعليم أو ما يُعرف بالهاجس البيداغوجي، وتأثره بالطبيعة الجغرافية الأندلسية، ويمكن إيجاز ملامح الأصالة والتجديد لديه في: إعادة بناء النحو العربي بترتيب جديد، وفكرته الجديدة في العوامل، وإحصاء أنواع الإعراب وجهته، وإعطاء الأسباب الفاعلة للإعراب، وذِكره لبعض المصطلحات النحوية والتعريفات التي لم ترد عند سابقيه أو معاصريه، وأخيرًا: فكرة مؤلَّفِه النحوي بأكملها كانت جديدة في فكرتها ومنهجها على معاصري ابن رشد.
الكلمات الدلالية: (ابن رشد، الفكر النحوي، النقد، التجديد، التيسير).
Abstract: This research contains descriptive study of Ibn Rushd Alhafeed thought about grammar , and aiming to study his life and effects , the concept of grammatical thought, features of the emergence of critical grammatical idea in brief, and his grammatical approach method, aspects of his accuracy, grammatical terminology, his position on grammatical principles of citation, grammatical disagreement, defects, methods of grammatical Idea, factors affecting his Idea, features of originality and renewal . and the most important results was : The procession of grammatical Idea and his criticism are associated with the development of grammar, complaint about the difficulty of language and grammar is old, there are motives that made Ibn Rushd compose in grammar , Ibn Rushd illimitable accuracy in syntactic authorship and his reluctance to choose grammatical terms, did not deny the validity of the analogy, the entirety of his grammatical defects is from the educational type, there are many factors that contributed to the formation of his grammatical Idea , and the most important of it : political and social life, great scientific process and the interest in different arts, his influence on arrangement of education or what is known as pedagogical obsession, and his influence on the geographic nature of Andalusia . his features of originality and renewal can be summarized in : rebuilding Arabic grammar in a new order , his new idea of factors , enumerating the types of syntax and its destination, giving effective reasons for parsing, mentioning some grammatical terms and definitions that were not mentioned by his predecessors or contemporaries, and finally: the whole idea of his grammatical book was new in its idea and approach to Ibn Rushd contemporaries .
Key Words : (Ibn Rushd , Grammatical Idea , Criticism , Renewal , Simplification)